jr92 't 'religieuze', i/d technische betekenis ~~~

V/D RELIGIEUZE ORDEN, IS DE TEGENSTELLING VAN 'T SECULIERE'! 't Heeft betrekking op dàt déél v/h leven dat tegenover 'de wéreld' staat; en in z'n populaire niet-technische betekenis omvàt het àl díe activiteiten die, hetzij letterlijk 't zij overdrachtelijk, zich meestal voltrekken binnen de kring rondom "HET HEILOGDOM"? 't ÌS 'n bepaald terrein van beleven en/of behàndelen, waarop 'n mens zich terugtrekken kan of 'in retraite gaan', 'n terrein, dat er z'n eigen psychologie & sociologie op kan blijven nahouden! 'n "Religieuze opwekking" betekent dan dàt dìt terrein tot bloei gebracht wordt èn 't proces van secularisatie dan begrepen wordt als 'n ìnperking of 't vervàl ervan!

Algemeen werd aangenomen dat vooral ook de kerken 'n onvervreemdbaar belàng hèbben bij zo'n soort van 'opwekking' & de secularisatie betreuren. Àchter déze voorstelling nu zet DIBON zíjn vraagteken(s)! Betekent dit, dat híj níet wìl dat men naar een kerk gaat of z'n gebeden doet? Kennelijk niet! Want dàn zou hij niet vragen wàt de plaats van de eredienst & 't gebed in deze religieloze werelden is! Dan zouden ze daarin immers geen plaats hebben! Hoe moeten we zijn vraag dan beantwoorden? Laten we haar achter-eenvolgens stellen, zoals hij dat zelf ook doet, ten eerste ten aanzien van de eredienst - het gemeenschappelijk gebed, de liturgie & de cultus - en vervolgens ten aanzien van persoonlijk gebedsleven - de persoonlijke devotie, de vroomheid & "'t geestelijk leven" ~~~~~~

Op 't eerste gezicht schijnen liturgie & eredienst wezenlijk te maken hebben met wàt er plaatsvindt in 'n zg. gewijd gebouw, eerder met het heilige dàn met het gewone, eerder met 'religie' dan met het 'leven'. Ze behoren tot en vormen inderdaad ook werkelijk dat gebied of dat deel van ervaring, dat appelleert aan 'het religieuze type', aan de mensen die 'van zoiets houden' of 'er iets van meenemen'!

Ere-dienst & kerkgang zullen voor de meeste mensen wel niet èrg zìnvol zijn, behàlve dan als een blijk vàn religieuze belangstelling o.i.d.?!!


En tòch is 't sacrament, dat 't hart v/d christelijke eredienst vormt, 'n voortdurende ontkenning van deze opvatting? 't ÌS de bevestiging van 'HÈT "TRANSCENDENTE" IN HET MIDDEN VAN ONS LEVEN,' 't heilige ÌN 't GEWÓNE'! 't Heilig Avondmaal ÌS HÈT centrale pùnt waar het gewone, 't gemeenschappelijke, drager wordt v/h onvoorwaardelijke, omdat Yesj (àls JC) zìch kènbaar máákte ìn 't breken 't delen van 't bróód: HÈT centrále pùnt ~ samen water, wijn, voedsel, ervaringen, ontdekkingen, gedachten, gevoelens & daden in alles délen.
18 jan 2016 - bewerkt op 20 jan 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende