DE TIJD
DAT JIJ GRÓÓT
BENT, ZÀL DE GESTALTE
VAN DE KERK AANMERKELIJK STERK
VERANDERD ZIJN!" En zijn 'concept voor een boek'
zou 't slothoofdstuk moeten beginnen: "DE KERK ÌS ÀLLÉÉN DÀN KÈRK
ALS & WANNEER ZE WERKELIJK PRO-EXISTEERT ('er voor anderen is'

!
Om te begìnnen móet zij àlles wat ze bezìt, aan noodlijdenden schenken!
De predikanten moeten uitsluitend van de vrijwìllige gáven leven van de Geméénte, &,
eventueel óók 'n wéreldlijk beroep uitoefenen! De kerk moet déélnemen aan de wereldlijke táken
& zaken die de maatschappij stèlt: níet héérsend, maar hèlpend èn díenend! Ze moet 't de MENSCHEN
uit alle beroepen duidelijker maken, wàt 'n leven met 'CHRISTOS' zèggen wil & wàt het betékent òm 'pro-existent'
te zijn!" 't Commentaar van DV op deze passage luidde: "WANNEER WE BONHOEFFER AANVAARDEN ÀLS EEN PROFEET
VOOR ONZE EIGEN TIJD, DAN IS HET OOK CONSEQUENT OM TE ERKENNEN DAT HIJ, EVENALS ALLE ANDERE PROFETEN,
DE DINGEN NOG VEEL TE ZWART-WIT ZAG, EN OOK, DAT HIJ OP EEN TÉ KÒRTE TERMIJN AL DE VERVULLING VAN ZIJN VERWACHTINGEN ZÀG, BV. TOEN HIJ AAN ZIJN PETEKING SCHREEF DÀT
tegen de tijd dat hij groot zou zijn,
DE GESTÀLTE VAN DE KÈRK STÈRK VERÀNDERD ZÓU ZÍJN?"! Tòch geloofde JR óók, dat DB 't wèl dégelijk
bij 't rèchte éind zàg toen hij de komende
rìchting ÁÁNDÚIDDE WÁÁRÌN DÉ KÈRK ZICH BEWÉGEN
MÓEST! En over déze richting maakte JR, tot besluit van HONEST TO GOD, nog 'n paar opmerkingen,
waar we nog op terug zullen komen bij leven & welzijn? Voor Mòr is 't begin v/d jaren zestig nog
als was 't 'gister': de eerste keer alleen naar Italia in '61, Frankrijk, Schweiz, Milano, Voghera,
Parma, Reggio Emilia, de Podelta. George Verwer. Konrad Sonderegger. Maurizio Tinelli.
Waldenzen. Dante Cavagna. Cecilia. Guiseppina. Danny Boyarin. Uri Davis.
1001 religieuze & politieke richtingen, talen, culturen, tijden, plaatsen,
Henk Dürr. Tob de Bordes. Krijn Strijd. Toyohiko Kagawa. Yamagishi.
Hannes de Graaf. Jan Buskes. Cor Inja.
Wieger Veen. En
vele anderen
...