jr137 V/d christendommen èn myDisupernaturalisten!
MAAR WÀT HÉÉFT DÌT ÀLLES NÚ ÈN HÌER EIGENLIJK NOG, OP HET ÀNDERE FRONT, VOOR DE VERTEGENWOORDIGERS VAN 'T TRADITIONELE SUPERNATURALISME TE BETÉKENEN?
Want díe zùllen 't maar àl té váák nog steeds uitermate moeilijk vinden om níet te blijven geloven dat àl dìt soort gedachtengangen uitlopen op 'n zoveelste theologie van pure immanentie, om maar niet te spreken van pàntheïsme?!
Daarom zal 't nodig zijn om deze verdenking van pantheïsme, die 'r ongetwijfeld ook kleeft aan elk nieuw ontwerp van theologie, waarin 't bestaan van G d àls 'n op-zichzelf-bestaand WÉZEN dubieus gesteld wordt, nogal zorgvùldig van de hand wijzen!?
Want gewoonlijk wèrd immers deze strikt-immanente of pantheïstische levensbeschouwing in het deïsme & theïsme weerlegd met de stoute bewéring dàt dé wéreld háár òntstáán dànkte aan SCHÈPPER, 'n Àlmàchtige KÙNSTENAAR, díe òp 'n mómènt ìn de TÍJD (òf 'mèt' de tijd) de wereld 'uit 't níets maakte' al of niet ná één en/of méérdere zg. óerknàllen?!
Dìt ÌS & blijft van-zelf sprekend natuurlijk 'n hoogst mythologische & antropomorfe voorstelling van zaken hóe dan ook!
Maar ook die nog heel wèl best nu geontmythologiseerd blijven worden zònder dat men in pàntheïsme HÓEFT te vervallen?
HÈT wézenlijke verschil tùssen de bijbelse èn de één of àndere strìkt immanente wereldbeschouwing lìgt in 't feit, dàt 't Bijbelboekrollenverhaal de gehele werkelijkheid ten slotte nòg vooràl meestal graag fùndéért ìn persoonlijke vrijheid - ìn LÍEFDE!
Ìn 't pàntheïsme ÌS, bij laatste analyse, de verhouding vàn èlk ápàrt aspect tòt dé grònd vàn dé wèrkelijkheid détèrminìstisch, èn dàt láát NÌET wèrkelijk nòg voldoende rúimte óver vóór vrijheid of moreel kwáád? 't Pàntheïsme vindt zíjn natuurlijke uitdrukking veel eerder in mechanische of organische categorieën van 'schepping'!
Maar de meeste Bijbelboekrolverhalen betúigen keer op keer, dàt ìn dé strùctúúr zèlf vàn déze 'relatie' tòt de grònd vàn ons bestaan & vèrstaan 'n ònverníetigbaar element vàn PERSOONLIJKE VRIJHEID opgenomen is?
Wíj zíjn níet àls de strálen van de zòn, of als willekeurig blad dwarrelend van de 'lévens'boom: wíj zíjn mèt dé oorsprong, 't bestand & 't dôel van ons leven verénigd ìn 'n verhóuding dìe àlléén maar mèt dé ÌK-GÍJ~verhouding vergeléken kàn worden - wanneer we dáár tenminste bíj bedènken, dàt dé vrijheid díe òns déél ÌS, er wel degelijk een is van vòllédige àfhànkelijkheid!
We zíjn totáál gewòrteld & gefùndeerd ìn LÍEFDE? Èn dé léér v/d schepping zg. EX NIHILO betékent dàt 'r níets is ìn òns òf ìn de 'gehéle creatuur', dàt uiteindelijk toegeschreven móet worden áán 'n àndere grònd òf dàt ànders 'verklaard móet worden'.
't Gaat immers ook ìn èlk myDiverhaaltje van ieder myDiertje óver woeste dwàng èn 'kéuzevríjheid' net als 'bij Esther & Mordechai'?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende