jr130 waarom denken praten opschrijven uitdrukken?


Nationalisatie
was 'n halve eeuw geleden
ook al zo'n 'hot item'! Zij die toen
tégen zo'n revisie waren, noemden dit allemaal 'theologie',
dwz. theoretisch gezwets over dingen die i/d praktijk toch niet ècht ànders meer zouden worden?
Blijkbaar had 'theologie' zich die faam verworven, maar sindsdien schijnt ook dat beeld weer veranderd te zijn!
Vóór 'Honest To G d' nam de massa-pers alleen nog notitie v/d geestelijkheid als zij over 'de moraal'
of 'de politiek' sprak: wat zij verder 'over G d' zei & 't 'euangelie',
werd meestal totaal genegeerd?

Maar sindsdien is 'G d' níeuws!
JR's boek lijkt mensen 'geraakt' te hebben op 'n plek waar 'wáárheid'
wèrkelijk iets betékent voor hen
...

Dat verheugde hem - ook al heeft 't wel wat pijn gedaan!
Iets dergelijks nu weer met 'asielzoekers, vluchtelingen & allerlei slachtoffers' van onrecht,
geweld & ziekte? Want G d kùnnen we dáár terugvinden waar 'de dingen wèrkelijk
iets voor ons betekenen',
't Onbekende!

Wàt JR zíjn boek deed schrijven,
was juist dat dìt eenvoudig niet wáár was voor de meeste mensen?
Wat voor hèn in 't leven 't meeste betekende, scheen allang niets meer mèt 'G d' te maken te hebben:
"g d" had niets meer te maken met al datgene wat hen van dag tot dag bezighield! Op z'n hoogst verscheen
Hij immers vaak nog alleen maar ergens a/d zoom van hun leven? Dáár àlléén wàs hij nog wel 't allerlaatste rèdmiddel
'bij de dood', òf tòt Wíe men zich in ietwat meer droevige omstandigheden kon wenden (&/of om soms tot Hèm te bidden
òf 'de schùld' te geven)! Béélden waarin we G d gewoonlijk voorstelden, hadden, vond JR, tot gevolg dat hij
tegenwoordig al met al voor steeds meer miljoenen mensen alsmaar VÈRDER àf komt te staan?
't Wàs JR's bedoeling dus bepaald niet om g d op eniger lei wijze te òntkennen, maar juist
òm 'M mìddenìn òns Léven terùg te brengen - alwaar 'Hij', zoals Yesj tracht aan te tonen,
eigenlijk 't àllerméést 'thuishoort'! Wànt dé Gòd vàn 'christenen' ìs juist níet vèrwèg:
HÍJ ÌS 'bij de dingen betrokken'; werkzaam
DÁÁRBÌNNENÌN
ons!

Àls Yèsj nog íets te betékenen hééft,
dàn betekent hij dat g d BÍJ déze Wéreld hóórt?
't Ònbekènde ìs dé Máát voor
al 't reeds Bekende?

LÁTEN
we daarom dus liever níet meer uitgaan
van 'n "Hemels Wézen", wiens 'bestaan' Vélen juist alsmaar méér betwijfelen,
maar dùs liever úitgaan van àl wat wèrkelijk 't méést 'reëel' ÌS voor de mensch in 't
myDileven van Elckerlyc ìn ALLEDAGSLAND & 'G d' dáár terug vìnden! Wàt ìs voor JÓU 't MÉÉST REËEL?
Wàt betékent 't méést voor ÒNS? Gèld & wat je daarvoor kópen kunt? Dàt betwijfelde JR in 't díepst van z'n hàrt!
Want je wéét dàt je dàt nooit 'KÙNT méénemen' & brengt zèlden ÈCHT gelùk! Ìs 't líefde? Àl dìchter bij huis:
't gaat om MÈNSEN & níet om dìngen! Èn wàt ìs líefde dan? Sèks? Ook dàt kan er de fijne kant
van zijn maar dàt ÀLLÉÉN
láát je ònbevrédigd!!!

26 feb 2016 - bewerkt op 28 feb 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende