jr110b ook al deze woorden wekten, zoals ze daar
STAAN,
INDERDAAD DE INDRUK
DÀT ÍEDER DIE MAAR ERNST MAAKT
MET DIE DIEPTE EN DE GEHEIMEN VAN HET LEVEN,
OOK "IN G D GELOVEN MOET"?
JR aanvaardde hierop de kritiek
die hem in een bijzonder scherpzinnige brief
bereikte van dr. Donald D. Evans van de McGill universiteit @ Montréal:
"Tillichs aangehaalde woorden komen voor in een preek díe een zodanige VERKLARING
van diepte-ervaring kàn TEWEEG-BRENGEN OF OPROEPEN,
dàt dáárúit Gòdskennis opbloeit!
Zoals die woorden daar nú stáán, is deze uitspraak echter onjuist?
'n Diepte-ervaring zonder meer kan, op haar best,
alleen maar tot 'n onbewuste Gòdskennis
aanleiding geven!"
JR is 't ééns met hem,
wanneer hij zijn bewering, dat 'de vraag naar G d de vraag is, òf DEZE DIEPTE
VAN HET ZÍJN WERKELIJKHEID OF ILLUSIE IS' tegenspreekt.
Hij zou dit nú graag ànders willen formuleren?
De vraag naar G d ìs de vraag
òf deze diepte-ervaringen (èn ervaringen van alles wat het leven VÈRDER bíedt)
verklaard moet worden in termen van 'ZÍJN àls genádig-Zíjn' - & dàt wìl, voor de christen, zèggen,
in termen van de genade van onze HÉÉR Yehosjoea
haMasjiach aka dé CHRISTOS, de liefde van Gòd
èn de gemeenschap van
'de heilige geest'!
't Tweede
dat JR nog wil opmerken, heeft betrekking
op de kritiek die zich toegespitst heeft op de uitdrukking:
'DE GRÒND VAN ONS BESTAAN'!
Er werd hem bv. gevraagd:
'Hóe bid je nu tot de grond
van jouw bestaan?'
Dáár
komen we
op terug!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende