Supernaturalistische wereldbeschouwingen werden door 't secularisme verworpen. Dit betekent niet, dat 't secularisme "G d" verwerpt: dàn zouden we die vraag waarom 't hier gaat àl té gemàkkelijk ontlopen?
Wat het wèl verwerpt is: EEN VOORSTELLING VAN DEZE WERELD WAARIN de werkelijkheid van G d MOET BLIJKEN IN HET BESTAAN VAN GODEN OF EEN OF EEN GOD ERGENS IN EEN ANDERE ZIJNSORDE OF IN EEN ANDERE BESTAANSKRING, DIE 'BOVEN' OF 'BUITEN' DE WERELD WAARIN WE LEVEN, GE- EN BEDÀCHT MOET WORDEN!
In 't gewone spraakgebruik wordt 'het bovennatuurlijke' zo licht vereenzelvigd met 'het goddelijke', dat JR maar liever de door PT even-eens gebruikte term 'bovennatuurlijk' wil blijven vasthouden om daarmee die bijzondere be- & omschrijving of 'projectie' (zoals 'n kaar-tentekenaar daarover spreekt) aan te duiden v/d werkelijkheid die we G d noemen!
Waar 't immers om gaat is níet de vraag of het transcendente & onvoorwaardelijke wel waarachtig bestaat (dat bedoelt het gros van de mensen gewoonlijk met 'het bovennatuurlijke' en ze veronderstellen dat JR dit bestaan ontkent)?
't Gáát eenvoudigweg over 't bepaalde model wáárìn deze dimensie v/d werkelijkheid tot uitdrukking gebracht wordt! 't ÌS haast onmogelijk om deze Godsvoorstelling te beschrijven zònder dat men ook meteen onmiddellijk te horen krijgt dat men grof parodieert en dat geen weldenkend christen natuurlijk in zó íets gelooft? Zó vreselijk gemakkelijk laat JR zich echter níet van z'n apropos brengen!
Want, ten eerste, zijn correspondentie bevestigde eenvoudig wat bij allerlei uiteenlopende onderzoekingen allang gebleken ÌS: véél van wàt er zo aan religieuze ideeën leeft onder 't volk de VÉLEN, is nog altijd heel wat naïever dan bisschoppen & priesters vaak veronderstellen?
En dàn, ten tweede, (& dit is 'n veel belangrijker argument) 't bijbels & middeleeuws wereldbeeld, dàt haast bijna al onze gewone gemeentetheologie, liturgie, liederenschat & kunst zo volledig heeft in- & opgekleurd, WÀS inderdaad supernaturalistisch op een manier waarop wij het universum niet meer voorstellen en vaak niet meer kùnnen voorstellen!
Nooit heeft JR beweerd, dàt weldenkende mensen geloofd hebben of nog altijd geloven, dat G d zich in 'n agressief LÈTTERLIJKE zìn v/h woord 'DAARBÓVEN' òf 'DÁÁRBUITEN' bevindt! Óók heb ik niet gezegd dat zij geloofden dàt HIJ ÀLLÉÉN MÁÁR ERGENS "DAARBOVEN OF DAARBUITEN" TE VINDEN WAS (en niet ook immanent zou zijn)!
Ik heb dergelijke beweringen
zelfs met zoveel woorden tégengesproken! Waar wíj dus in myDi
ook nú nog mee zitten is dit
geestelijk verteringsproces v/d
voorbije eeuw(en)
'@WAR'!