I miss you though I know you're dead & buried ...
You will live forever ...
De mens is van nature religieus, & wel in die zin dat we altijd op zoek zijn & blijven naar 't verband in alles wat leeft in & om ons heen, zelfs al zijn we ons daar lang niet altijd van bewust of ontkennen die "Geest"!
Wat er ook voor moeilijkheden & problemen liggen in 'n objectieve taal over alles wat we ondergaan en/of
meemaken, onzekerheden in onze subjectieve taal zijn ook bepaald niet eenvoudig om innig te beleven?
Je ontkomt er niet aan om te proberen eerlijk te zijn over je eigen houding & die van anderen 'in geweten'
...
En van de weeromstuit willen we dat niet alleen maar voor onszelf houden, maar ook delen met anderen?
Zelfs in momenten van totale verbijstering, teleurstelling, eenzaamheid & wanhoop, al of niet religieus of humanistisch onder woorden gebracht & aanwezig geacht in schoonheid, kunst, cultuur & liefde, zijn we nu
eenmaal niet in staat om dat alles zomaar achter ons te laten, ook al weten we 't niet & zijn er misschien ook haast nooit echt mee in aanraking geweest via ouders, opvoeders, vrienden & kennissen: 't zit 'erin'!
Bij gebrek aan 'n beter/beschikbaar woord noemen sommigen dat nog steeds "G D" en is het nadeel van
zo'n verbalisatie dat men het ook kan vullen met de grootste onzin, bijgelovigheid & fascistische waanzin.
Maar laten we voor het gemak en uit goed vertrouwen ervan uitgaan dat we het goede met onszelf & elk ander voorhebben, dat moet je trouwens ook bij degenen die zeggen 'nergens' in te geloven, of alleen in
vreten, zuipen, neuken & 'de beest uithangen'? Er zijn nu eenmaal talloos veel zeer totaal verschillende mensen op de wereld na al die andere min of meer levende wezens, planten, dieren & 'uitgestorvenen' ...
Het gaat al met al vooral om een zaak van 'vermoeden', 'hope', assimilatie/integratie, aanvoelen & kunst:
levenskunst die zoekt naar middelen en doelen, uitwegen vanuit eenzaamheid, gebrek, onkunde & pijn ...
Of zo'n tijdelijke veronderstelling wel helemaal 'waar' is komt op de tweede plaats: je moet roeien met de
riemen die je hebt anders kom je nergens: wat er toe doet is 't verband, onze levende relatie met elkaar.



Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
vorige
volgende