http://www.livejournal.com/users/kraaijeveld/ ...


~*~

ZONDER
morele traditie
bestaat er dus GEEN moraal,
want moraal moet het hebben van overlevering,
van instructie in 'goed mensen', zeg maar: van morele opvoeding,
en DIE geschiedt door de praktijk van 'goed mensen' van de ene generatie naar de andere
over te hevelen.

Bstaande morele traditie vormt,
om DIE reden, onontkoombaar en ALTIJD, HET startpunt.
BERAAD begint NIET bij NUL, hoeft het morele wiel NIET uit te vinden,
moraal IS er al!

Waar het in het beraad om gaat
is het voortbestaan ervan: publieke moraal moet gedragen worden door deelnemrs die in alle vrijheid haar BEAMEN of JUIST NIET, haar KRITISEREN of VERANDEREN.

Zonder autonome dragers
KAN het beraad niet van start gaan
en zonder moreel beraad kan een publieke moraal niet [meer] voortbestaan.
Hegel krijgt zijn gelijk: MORAAL is iets van ONSZELF,
we herkennen ons of we herkennen ons niet in wat ons is overgeleverd?
DIE herkenning - zo krijgt Kant OOK zijn gelijk - KAN NIET afgedwongen worden,
want DAN is moraal om zeep geholpen!

Wat van ONS verlangd wordt,
wordt IN VRIJHEID aanvaard, op de schouders genomen als 'juk'/yoga [OOK als het lastig is],
OMDAT en VOORZOVER 'het' als ZINVOL wordt ervaren
voor 'goed mensen'.

En DAT
maakt OOK dit pc-gedoe zo verslavend?
Waar je vroeger uren voor nodig had om iets te vertellen,
uit te leggen, te illustreren, aan te passen,
dat kun je nu
in een oogwenk en met vingertipgevoel
lezen en schrijven, corrigeren en
laten zien?

Binnen
een paar sekonden
zit je zonder al teveel tijdverlies
bij de bronnen van het bestaan als het ware
bij wijze van spreken en schrijven met steeds weer andere woorden,
symbolen, begrippen, vergelijkingen en
verwijzingen!

Als het niet zo
verdraaid vermoeiend was
dan zou ik waarschijnlijk 24 uur per etmaal achter het scherm zitten?
Gelukkig is er zo nu en dan ook tijd voor iets anders, zoals eten en drinken,
wassen en schoonmaken, broodbakken en eten koken! En natuurlijk de tuin ...
Maar het blijft een wonderlijke zaak: informatie & interpetatie in 'n nutshell:
dat zal nog wat worden als al die systemen
gaan uitvallen?!

Ik schrijf nu al
onder een stuk of vijf namen
op diverse plaatsen, en WAAROM eigenlijk?
Gewoon omdat het leuk is en boeiend, interessant en afwisselend
[ook al heb ik het eigenlijk altijd wel ongeveer over 'hetzelfde'?]:
speciaal 't pocketpcformaat, de printer en al die komende zaken van steeds kleiner/sneller
en makkelijker {?} wordende mogelijkheden in de komende jaar,
nu nog even sparen voor eigen 'tuig': het lijkt wel iets
op vissen ~ als je iets vangt is het goed en
zoniet dan OOK!

Het medium
is de machine die de zin ervan [wat dan ook] kan bewijzen:
alleen onze definities van waardevol, boeiend,
interessant en met welke achtergronden en
gevolgen we bezig zijn blijft
verschillen?

blozencool!knipoog
~@~

18 jun 2006 - bewerkt op 24 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende