hopeloze liefde?


~!@*@!~



Deze
mydimagie
waar we het altijd over hebben
is niet alleen maar uniek voor de bijbel natuurlijk:
je kunt het ook ervaren bij sommige andere dichters, schrijvers en zangers
zodat de rillingen je over de rug lopen en tranen spontaan opwellen uit je diepste ~
door hun teksten 'communiceert g d,
wat g d ook moge
zijn' ...

Het
bijzondere
aan de bijbel is
dat er geen tijdsverschil is, net als met de dromen van vannacht:
'het myDiVerhaal' is zozeer van alle tijden en plaatsen, dat iedereen er zich moeiteloos
in kan herkennen ~ iedere mysticus zal zeggen dat er voor g d geen tijd en ruimte bestaan
en dat je DAT op de EEN of Andere manier
in de bijbel en in jezelf
ervaart!

Ook
al zit er
min of meer
zo'n drieduizend of tweeduizend jaar tussen het ontstaan
van de tekst en nu, die afstand is weg op bepaalde momenten:
dezelfde vraag die je vandaag door een therapeut ofzo gesteld kan worden,
doemt ineens op uit een tekst van duizenden jaren oud ~
dat kan je bijna met elke tekst in het OT gebeuren,
en ook de "SCENE" van het z.g. Nieuwe Testament
is daarvan de 'logische
uitwerking' ...

Ik ken niet
zoveel andere boeken
die met ieder woord en iedere letter DAT bewustzijn kunnen openen.
Wie heeft er nog nooit gehoord van de verhalen die via Babylon en Egypte tot ons
zijn gekomen over 'de schepping', 'het paradijs', de 'zondeval' en de 'uitdrijving', jaloezie en moord
en al die andere magischmysterieuze mydiverhalen die handelen over de wortels van ons
menselijk homomachobonobobestaan?

De schone Susanna
van Dani'el B. of Simson & Delila bijvoorbeeld
schetsen in een paar mydiverzen van hun mydiverhalen uit de Rechters/Sjoftiem
typisch menselijke 'toestanden' net als die in GEN, EX, LEV, NUM, DEUT
en al die andere 65 mydiboeken op een briljante wijze
allerlei 'double bind' in 'human mind'~situaties
'behandelen' ...!

OF Sjimsjon
onthoudt Delilah info
over de Bron waaraan hij Kracht ontleent en verliest haar 'liefde',
of hij vertelt 'het' en verliest
zijn eigen leven?

OF de schone
en wijze Sjosjannah spreekt
de waarheid over wat zij heeft ervaren met het risico niet geloofd te worden,
of de vieze geile oude jongemannetjes
krijgen hun gerief!

HET 'allereerste
mensenkind Adam' {de rode aardmens uit de oertijd}
weet niet waar hij vandaan komt en verlangt naar Chawah {de bron van alle leven}
en verliest zichzelf op de dwarswegen tussen hemelse hormonen
en helse psychedelicatessen ...

DE Enige Echte
Goede Oplossing 'bestaat niet':
zij [en wij] 'zitten klem' binnenin zichzelf {onszelf} en met elk ander ~
het 'gevoel' dat daarmee gepaard gaat is: 'ik wil liever dood'!
Is DAT niet wat er in veel van onze tijdelijke
mensenlevens gebeurt?

Je houdt van iemand 'die niet deugt'
['deug je zelf dan wel'?], dat zie je niet want je 'houdt van hem en/of haar',
maar ondertussen verlies je er de kracht mee die JOU tot die ENE, 'unieke' en authentieke
'mens maakt' ...

Omdat je
die liefde niet wilt opgeven,
kun je alleen nog maar wanhopig naar de dood verlangen:
dat soort teksten zijn van begin tot einde ongelooflijk actueel en accuraat ~
door 'de mydibijbelverhalen' wordt steeds weer 'iets anders'
gecommuniceert!

WAT,
dat hangt af van de relatie
tussen de mens en zichzelf EN de mensen onderling
EN zijn/haar/hun 'overleg met g d', van de tijd waarin iemand leeft en in welke situatie(s)
we ons bevinden EN het bewustzijn [~worden!]
dat iemand heeft ...

Afhankelijk daarvan
kunnen er net als in onze {'dag & nacht'~} dromen
honderdduizenden ontelbare dingen heen en weer gecommuniceerd worden:
met steeds weer andere woorden bij wijze van spreken, vertellen en schrijven behandelen we
oude en onveranderd gebleven teksten van vele duizenden jaren geleden ~
maar het is tegelijk een Levende Tekst waarmee je dus
alle kanten kunt op~ & uitvliegen.



Tijd nu
om naar 't Emotional Brain
te Almere te gaan voor de tien buisjes bloed, urine in een potje,
bloeddruk & hartfilmpje(s)
en dergelijke.

engel
blozen
knipoog
verliefdliefdesverdrietverliefd
24 apr 2006 - bewerkt op 16 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende