tegen de gangbare ethische theorieen.
ze zijn allen van buitenaf over het leven geworpen.
...
ZO
sluit de cirkel zich:
in het verleden ligt
het heden.
Waren
we oorspronkelijk
'in den beginne' met huid en haar
verslaafd en verkocht aan homomachabonoboismen
[hmb: harer majesteits borstpartijen?]
en de daaruit volgende primitieve systemen
die een haak in ons sloegen
of ons aan het kruis nagelden,
ethiek was voor Aristoteles in ZIJN dagen al 'techne',
de KUNST om burgers ingevoegd te krijgen
in de POLIS,
zoals deze er
in de definitie van de autoriteiten
uitzag.
Elke tijd
heeft haar eigen gevoelige punten en consequenties:
overal aanwezige zichtbare & onzichtbare lijnen en stromen
die bepalen wat we doen en/of
moeten laten?
De grondslagenethiek
- om voor het gemak maar een samenvattende term te gebruiken -
loopt dezelfde race:
ze wil 'techne' zijn,
instructie aan de brave burger om in een gareel te lopen
of een juk op zich te nemen,
EEN van EIGEN teelt,
maar TOCH een juk/tuig of gareel/volgorde,
EN dus niet zonder reden aangeprezen door bepaalde ministers
en zekere hoogwaardigheidsbekleders
compleet met soepjurken
en malle petjes ...
Met de
beste bedoelingen op zak
blijken ethiekbeoefenaars
TOCH imperialistische tendenzen te kunnen vertonen
compleet met alle reeds vanouds bekende haken en ogen,
snij-, brand- & steekverschijnselen,
onzekerheden & zelfbevredigingen als onvermijdelijke doekjes voor het bloeden,
verhullende rookgordijnen en allerhande drogredenen:
kortom de oeroude 'apestreken'
gestoken in nieuwe jasjes
en met moderne hoedjes
op 't hmb-hoofd!
Ze DOEN wat ze
niet [meer] bedoelen
[neem ik aan],
ze werken mee aan heersen,
want ZONDER netwerk
doen mensen maar 'wat ze willen':
"VRIJHEID" is nog steeds
suspect!
K.
zag het probleem,
en plaatste de wetgever
in onszelf ...
Je bent
dan wel onder de wet
maar TOCH bewaar jij
jouw autonomie?
Hegel
vond DAT
nog TEVEEL wet,
volgens HEM moest je 'de zeden',
leefgewoonten ensow,
als afkomstig van mensen,
als buiten het subject geplaatste 'objectieve Geist' zien,
maar ALLE mensen zijn 'Geist',
en zullen ze dus niet als wezensvreemd,
maar als iets van henzelf
herkennen!
Ze KUNNEN dus
niets tegen een morele code
hebben?
Als het goed is,
tenminste, dat wil zeggen:
ALS de werkelijkheid redelijk
in elkaar zit.
Maar HELAAS
voor 'de werkelijkheid',
DAT zit ze NIET altijd,
geeft H. toe.
DUS
komen we met HEM
alleen maar verder als "GEIST"
ook KRITISCHE geest
mag zijn.
Trouwens:
"GEIST?" zal de jonge Karl [niet Barth of May maar] MARX vragen.
WAAR blijft de rest van dat bouwsel,
de materiele basis?
IS
"Geist"
wel zo onafhankelijk als H.
voorgeeft?
Ga nu
maar zacht slapen
en heerlijk dromen
tussen eeuwiggroene bomen
over wat er zich allemaal afspeelde
en wat er morgen misschien nog wel gaat komen:
je kunt toch niet veel meer doen
dan wat binnen jouw tijdelijke vermogens
en eventuele wensen ligt
en straks of later
zien we wel weer verder
dan de tijdelijke Pinokkio~feestneus lang is en
de tong geslepen en wat minder
uitgedroogd, sprakeloos Of
dumbfounded.

















