~*~
NA
DE DOOD
van SJLOMO hamelech
viel de natie uiteen in twee delen,
en sindsdien ging het steeds
verder berg~
afwaarts.
ZOALS MOSJEH
het lang geleden al had voorspeld,
leidde Israels Gouden Eeuw
tot snelle aftakeling
en ondergang.
PRED
staat aan het begin
van dat verval: het bevat een harde les
die de inwoners van Yeroesjalayim moesten leren
en is daarom een fundamentele samenvatting van
'de stad van de mens' tegenover het
'rijk g ds' of het 'koninkrijk der
hemelen'.
~*~
Zou het
mogelijk zijn
dat "G D" het tragische experiment van de staat Israel
heeft 'toegelaten' om de kwetsbaarheid van ALLE aardse koninkrijken
aan te tonen?
Sjlomo,
in al zijn 'van g d verkregen' wijsheid, macht en rijkdom,
leidde zijn volk naar
de afgrond.
Had "G D"
Sjlomo ZO RIJK 'gezegend'
om ons ALLE illusies te ontnemen en om ZO de weg te bereiden
voor een Nieuw Koninkrijk?
De
koninkrijken
van DEZE wereld zijn
gebaseerd op intelligentie,
schoonheid, rijkdom en macht: de historie heeft dus wel geleerd dat
zelfs de 'meest volmaakte' koninkrijken, zoals dat van Sjlomo,
[of van jou & mij], gedoemd zijn om
'ten onder te gaan'!
~*~
Een
latere 'koning',
die van zichzelf heeft gezegd
dat HIJ groter was dan Sjlomo,
grondvestte ZIJN 'rijk' daarentegen
op de lammen, de armen, verdrukten en 'onreinen':
HIJ bagatelliseerde de glorie van Sjlomo door die te vergelijken
met een gewone lelie 'des velds' en HIJ stelde
niets anders in het vooruitzicht
dan zijn 'juk',
'n 'kruis' ...
Sjlomo's Rijk
ontleent Zijn Succes aan het vergaren van rijkdom,
Yehosjoea's 'koninkrijk van g d' bloeit pas op
door 'zelfopoffering'?
"Wie
zijn leven verliest,
DIE zal het vinden!", heeft Yesjoea
herhaaldelijk
gezegd ...
"De wereld"
was nog niet
'ontvankelijk' voor het koninkrijk dat Yesjoe
'predikte'!
ZELFS
toen hij 'terugkeerde'
na zijn 'opstanding', begrepen zijn discipelen/leerlingen/volgelingen
het verschil nog niet tussen die beide 'koninkrijken':
"Heer/rabbi/meester, zult GIJ in DEZE TIJD het koninkrijk van Israel weer
oprichten?", vroegen ze, blijkbaar omdat ZIJ verlangden naar
het koninkrijk van
Sjlomo!
~*~
De
koningen
die NA Sjlomo kwamen,
hebben het niet begrepen, en wij: hebben wij
'het' begrepen?
~*~
Ik zie
in gedachten
de PRED al in een kiosk
voor het rek met tijdschriften staan.
AL DIE tijdschriften en rijen andere media
voor bodybuilding, seks- & voedingssupplementen:
denk je nu werkelijk dat jij ook 'onsterfelijk' bent?
AL DIE aanbiedingen voor het beleggen
in aandelen, obligaties & 'glamour':
waar streven we dan
eigenlijk
naar?
Denk je
nu werkelijk
dat je DAARIN jouw levensvervulling
zult kunnen
vinden?
Story,
Playboy, Privee,
'mijnDiarree',
VARA, TROS, VERONICA,
RTL/SBS & TALPATAMPONS/MTV/TMF or
'whatever' ~ ik heb zowel dwaasheid als wijsheid nagespeurd,
en BEIDE leiden naar 'dezelfde plaats'!
Het graf en
de wc ...
YESJ
zegt 'het'
met DEZE woorden
die kunnen dienen als
een samenvatting van de kleine/grote boodschap
van PRED: "Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld
zou winnen, maar schade leed
aan zijn
ziel?"
Het
geluid
van Prediker
is daarom nog steeds angstwekkend actureel:
omdat wij de beginselen daarvan nog niet helemaal begrijpen!
OOK WIJ bezwijken maar al te vaak voor de verleidingen van een
'zichtbaar koninkrijk' ...
Die
modieuze
existentialistische schrijvers uit de jaren zestig
hadden in zekere zin een profetische blik: ZIJ onderzochten de illusies
die wij koesteren, en ZIJ hebben ze
als zodanig ook
ontmaskerd!
In
zekere
zin staan de 'rustelozen',
'outsiders' & 'buitenstaanders', die zich bewust zijn van de disharmonie
van DEZE WERELD, 'dichter bij g d' dan al diegenen die zich wel
kunnen vinden in de gebruikelijke gang
van zaken?
Menselijke
vervreemding is
VOOR alles de dakloosheid van een mens
die zich nergens
thuisvoelt!
ANDERS
dan de PRED
geven de moderne schrijvers de schuld van 'de toestand'
waarin 'de mens verkeert', aan "G D" of aan de 'afwezigheid van g d':
zij wijzen ons niet de plaats aan
waar we thuishoren?
Het zijn er echter
maar weinigen die wanhoop zien als een symptoom
van ons 'verlangen naar g d'.
