heaper & beeper voor sleeper/creeper machobonobo's


~{@}~


DAT
algemeen bekende
'godsbeeld',
DAARVAN denk ik
dat de mensen langzamerhand
meer dan genoeg
hebben.

-


Voor
jongeren is dat
'de G d van je tante'.
Nescio schrijft in
Dichtertje

de volgende
passage:


De God
van je tante,
die zei dat je moest groeten
als je langs het huis van je baas kwam
in Delft of in Oldenzaal,
waar was 't ook weer,
ook al zag je niemand,
je kon nooit weten wie het zag.
Van je tante die je zuster altijd liet breien.
"Een vrouw mag niet stil zitten."
De God van de mensen die zeggen:
"Dat had ik van jou niet gedacht,"
als je nog eens probeerde te leven en die zullen zeggen:
"Dat had ik altijd wel gedacht, dat kon niet goed gaan"
als je later in 't werkhuis moet.
De God, die niet hebben kan,
dat je 's Zaterdagsmiddags vrij bent,
de God van meneer Volmer,
hoogleraar in 't boekhouden en de bedrijfsleer,
die vindt dat je te veel naar de lucht kijkt.
De God van allen die geen andere keus hebben
dan werken of
vervelen.


-


Je
mag
veranderen
wat NU niet meer van toepassing is,
maar voor de meeste jongeren,
OOK als ze buiten de "Randstad" leven,
is de God van hun vader en moeder
of grootouders [indien nog aanwezig]
zoiets als de God van hun tante.
Hij zit in de verhuiskist,
en je kan van geluk spreken
als ze van de verhuiskist nog een grabbelton maken
en eruit halen waar ze nog WEL
wat mee kunnen?


-


Als
Beppe zegt:
"Se wolle it tsjinwurdich sels dwaen,"
dan heeft ze misschien nog wel gelijk ook.
Van die God die er is ozowel hun oppasser te zijn
als hun behoeften te vervullen,
als DAT ALLES IS van die God,
dan komen ze niet alleen in de knoop
[hebben ze allang gezien!]
maar keren ze zich ook af,
ze hebben er geen affiniteit mee.
Onze wereld is hun wereld
niet meer.


-


En
hoe
graag ik ook
een pluralist ben die
van alles het bestaanrecht erkent,
in werkelijkheid blijkt het een uiterst KRITISCH pluralisme.
In Ongewenste goden, een verzameling essays
over de publieke rol van religie in Nederland staat,
dat de omgang van liberalen als Ayaan Hirsi Ali Magan en
bijvoorbeeld Frits [Ollie B.] Bolkestein met religie laat zien
dat ZIJ ervan overtuigd zijn 'dat de dominante seculiere cultuur van deze tijd
het HOOGSTE ontwikkelingsstadium
is.'


-


Het is de vraag
of het woord 'dominant' hier wel zo goed gekozen is,
want van DAT woord gaat toch de sterke suggestie uit
dat er met onrechtmatige dwang te werk wordt gegaan.
P. Cliteur zchrijft in ZIJN bijdrage aan dit boek dat het opinieklimaat in Nederland
nu juist zo is dat religiekritiek 'als ongepast wordt afgedaan.'
DAN kan de seculiere cultuur niet ECHT
dominant zijn?


-


Onze wereld,
ook de wereld van geloof en religie,
is in andere handen overgegaan,
allang in andere handen overgegaan.
We zien dat niet genoeg onder ogen.
Nieuwe generaties moeten met die wereld uitkomen,
en moeten ZELF uitdokteren WAT ze met alles wat 'heit & mem, pake & beppe'
hen hebben overgeleverd, kunnen beginnen.
Zoals iemand zei: WIJ hebben ze tot hiertoe gebracht, ZELF moeten ze verder.
Maar LAAT ze dan ook
ZELF!


-

Er
is dus WEL
een kolossale spraakverwarring
nog steeds en alweer aan de gang
over het gebruik van woorden en termen,
uit elkaar gerukte [ge]zinsverbanden
en interpretaties:
een ieder kijkt
door gekleurde brillen en 'geavanceerde' contactlezen
[is gelaserd of wordt belazerd?]
van eigen of andermans maaksel/braaksel,
consumeert zich het apezuur of 'n ongeluk,
duikt in en uit allerhande bedden en luxe baden,
'belubbert & veragt', 'veruylt & bebost', 'marijnist & halsemaat',
'lousewiekst & alexandert', 'verrut & verdonkt' in de mallemolen van politiek kermisland,
tv-real life soaps barstens vol met gtst's, voetbal & amusement, sensatie & koopkrachtplaatjes,
gothic erotic hard core hooligan metal deep freeze squeezers & super global economy teasers
tot ze een ons wegen en nog amper in een urn passen of doorgeslikt, sufgerookt, ge- en besnoven worden uitgekotst door het algemeen verijzelde bedrijfsklimaat vol van nerds,
robotniks, uniformen or whatever fits
YOUR situation
...

-

Men gebruikt
het woord 'dominant' dus ook wel
omdat in Nederland van orthodoxe buitenlandse gelovigen [zoals moslims]
wordt verlangd dat zij zich aanpassen aan 'onze' cultuur.
Maar het is GEEN 'tweezijdig proces'!
Daarmee gaat men er kennelijk ook zonder meer van uit dat een 'tweezijdig proces' ook echt mogelijk is?
De Nederlandse cultuur zou dan iets minder Nederlands moeten worden [of 'korter Amerikaans' & "VEUL MEER" Europees?], en de cultuur van de moslims iets minder islamitische
[en al helemaal NIET
'islamistisch']
...

-

DIT
'tweezijdige proces'
is alleen maar mogelijk als de moslims [net als de joden en de christenen o.a. HUN bijbel]
de koran wat minder serieus nemen dan ze 'doorgaans' {?} plegen te doen?
Ze moeten wat daar staat niet meer zo vreselijk 'letterlijk' nemen,
want in de koran staat bijna op ELKE pagina dat het samenleven met andere geloven, laat staan met ONGELOVIGEN, vrije vrouwen & hijgende homo's, 'satans kinderen'
& afvallige geloofsgenoten,
totaal onmogelijk
is?

-

In het bijzonder
'ongelovigen' worden aan de lopende band
naar hel en verdoemenis gezonden [figuurlijk EN letterlijk]:
"Zij die ongelovig zijn en Onze Tekenen loochenen, ZIJ zijn het die in het hellevuur thuishoren!" [5:10].
De 'g d van de moslims' {"ALLAH"} is voor het doen van de Nederlandse ziel ook wel heel erg machtig:
"G d bestraft wie Hij wil en Hij vergeeft aan wie Hij wil. G d is Almachtig!"
En dat dan gevolgd door oneindig veel 'allahoeakbars' [g d is groter] & 'insjallahs' [zo g d wil].
Het is dus wel de vraag of moslims christenen en joden wel verdragen wanneer in hun koran staat:
"Jullie die geloven! Neemt de joden en de christenen niet als medestanders. Zij zijn onderling
medestanders" [5:51]. In 5:69 staat gelukkig dat joden en christenen 'niets te vrezen'
hebben wanneer ze maar 'deugdelijk handelen'.
Kortom: interpretaties naar kust en
naar [wille]keur?

~{@}~
29 mei 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende