groenblauwroodvuur & fris helder water


~({[@]})~

'g d-op-aarde'
geen karikatuur dus
ook 'incarnatie' wil niets anders zeggen
dan dat de tweede persoon van de 'goddelijke-drie-eenheid'
vlees en bloed van 'de maagd Miryam' heeft aangenomen
en als mens onder de mensen
is verschenen

de tendens
om DAT als 'de verklede prins' uit te werken
{GEEN aandacht voor het ECHTE menszijn van Yehosjoea}
is typisch 'alexandrijns'
en dus in de kerkelijke zin
weer NIET zo
orthodox


maar
voorzover het
de vroomheid betreft
heeft die alexandrijnse versie van de christologie
het met glans
gewonnen?


OOK
voor theologen en kerkvaders
die GEEN alexandrijn wilden zijn
is "MIRYAM" de 'moeder G ds'
VASTE term in de rooms-katholieke leer en liturgie
en OOK geaccepteerd door [zelfs]
iemand als Karl [niet May of Marx maar Barth]
en sommige 'moderne' theologen doen in Jezus Kurios
DAARVOOR niet onder: Jezus is G d, zeggen zij en DAT kun je [volgens HEN]
niet duidelijk en kras genoeg
zeggen {?}


met
"Y" als 'G d-op-aarde'
hebben we het over een actie van G d in de tijd
welnu:
WAT was er dan NIET
[ik druk mij natuurlijk weer eens onbeholpen uit,
maar hoe kan dat Anders?]
toen Yehoesjoea
er nog NIET
was?


IS er
via Yesjoea
'iets' uit "G D" gekomen
wat er VOORDIEN nog niet WAS:
is er dus 'iets' over 'g d' te melden
wat je VOORDIEN
nog NIET kon
zeggen?

NOG
concreter:
en specifiek als VRAAG aan
de zichzelf als 'neo-orthodoxen' presenterenden {?}:
WAT hadden de joden [nog] NIET,
en
WAT weten en 'krijgen' ze
vandaag de mydidag volgens DIE 'christenen'
NOG niet?

en
wat mij betreft
mag je dat ook gerust aanvullen
[ook al is dat heel wat minder theatraal
dramatisch dogmatisch religieus] met:
WAT heeft 'de wereld' aan ONS ~
wat voegen wij TOE door ONZE hersenspinsels
te openbaren aan onszelf en anderen
via myDi [en/of ANDERSZINS]
kortomo:
WAAR gaat 'het'
in ONS leven om
WAT doen WIJ ermee
en [als dat niet teveel gevraagd is]
HOE blijkt dat
dan?

de
tuin is groen
het vuur brandende
de voorraad eindeloos {?}
we vullen woorden en zinnen
met verbeeldingskracht
en zeggen ons
zegje
...

~@~
engel
blozencool!knipoog
sneakygaap!huilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
02 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende