~*~
In die nacht
verlieten de sterren de plaats
waar ze hoorden
en staken lawaaivuren aan
sneller dan het geluid
In die nacht
verlieten de herders hun werk-
terrein
en schreeuwden elkaar in de kor'
stige oren
de nieuwe woorden
In die nacht
liepen de rozen der aarde weg
en begonnen te bloeien
in de sneeeuw
DS '71
~#~
"HET
mydikerstverhaal"
is dus ook een legende,
vermoedelijk pas ontstaan NA de dood van Yehosjoea?
Er komen veel mensen in voor wier verwachtingen in het leven van Yesjoea
duidelijke vormen aannamen en die ze ook NA zijn dood
BLIJVEN koesteren!
Over
de mydikinderjaren
van Yesjoe weten we weinig ...
Wat weten we eigenlijk zelf nog over ONZE 'kinderjaren'?
Legenden beschrijven het leven van een zoon van wetsgetrouwe joodse ouders,
die hem op de achtste dag na zijn geboorte lieten besnijden
volgens de traditie in
LUK 2:21.
Reeds
als kind leert hij de Tora lezen
en over de uitleg ervan met kennis van zaken discussieren.
De mydigeschiedenis van de twaalfjarige Yesj in LUK 2:41 tekent hem als een jongen
die aandachtig de Tora bestudeert en die ook NA het gemeenschappelijk gevierde Pesachfeest
IN de Tempel blijft om naar joods gebruik met de 'schriftgeleerden' te discussieren!
Zijn ouders zoeken hem drie dagen lang tevergeefs in de overvolle stad
en als ze hem verwijten dat hij zolang zoek was antwoordt hij volgens dit mydiverhaal:
"Waarom hebben jullie naar me gezocht? Jullie wisten toch wel
dat ik in het Huis van mijn Vader
moest zijn!" [49] ...
Dat hij zich,
nog VOOR zijn puberteit,
losmaakt van zijn ouders is een verwijzing naar wat later nog veel scherper en zonder reserve
wordt geformuleerd, namelijk als "Y" op zijn 'rondwandeling' bezig is om onderricht te geven aan wie maar horen wil {?} en te genezen
wie hij kan ...
Als zijn moeder
en zijn broers met hem willen spreken
maar wegens de grote menigte mensen niet bij hem kunnen komen,
laten ze hem weten: "Je moeder en jouw broers staan buiten en vragen naar je!"
ZIJN antwoord klinkt bruusk: "WIE zijn mijn moeder en mijn broers?"
Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei:
"JULLIE zijn mijn moeder en mijn broers. Want iedereen die de wil van G D doet,
DIE is mijn broer en zuster
en moeder!"
[MARK 3:33-35] ...
DAT
moet toch
haast wel absoluut
EEN van de 'stevigste' uitspraken zijn,
speciaal in
DIE tijd?




Maar nu eerst even
naar de bibliotheek.