goed kwaad
        
Mooi lelijk Poetin pingpong Kim Young Oen
{QQleQ} 
ZOROASTER HAD,
naast zijn kennis van de Avestische Teksten, 
vermoedelijk ontmoetingen met asceten, die in de Perzische Woestijn 
eenzelfde type bespiegelingen opzetten als hun tegenhangers in de bossen 
van het Indisch Subcontinent, en het is heel goed mogelijk dat hij 
met de Mesopotamische Handelaren gesproken heeft, 
misschien ook met de Vroegste Hebreeërs 
die van hun kant begonnen met hùn 
Monotheïstische 
Zoektocht?! 
Uit 
deze ontmoetingen 
is de originaliteit van zijn ideeën 
en een bepaald aantal thema´s dat daarna 
{of misschien tegelijkertijd} door de bijbelse profeten 
wordt overgenomen!? 
Het 
volkomen nieuwe
 basiselement dat Zoroaster vóóròpstelt is de notie van de vrijheid 
van het individu: híj verklaart dat iedereen kàn èn móet kíezen tussen Goed & Kwaad, 
en dat iedereen volledig vrij is ìn déze kéuze, die niet alleen het geloof aangaat, 
maar ook de ethiek en de moraal 
van het Dagelijks 
Leven. 
Déze kéuze 
is nooit een verplichting: 
iedereen ís verantwoordelijk voor zijn handelen, 
onafhankelijk van alle conditioneringen [èn van alle verzachtende omstandigheden] 
èn zàl er later dan ook rekenschap van 
moeten geven & 
afleggen!? 
Zó stelt hij 
dé éérste ethische religie
 v/d geschiedenis van de mensheid òp, 
waarbij hij niet langer werkt met categorieën van aardse of goddelijke straffen, 
maar met betrekking tot ´n ideaal 
van het Goede.
 In de Gatha´s 
geeft hij voorbeelden van dit ethisch goede handelen. 
Het Goede is volgens Zoroaster rechtvaardigheid jegens de mensen, 
waarheid, goede zorg voor de kudde [een gebod dat van toepassing is op zijn omgeving 
van veehouders!], het afwijzen van de vàlse goden, 
maar ook het gebed. 
Rechtschapen gedrag 
overtreft riten en offers in verdiensten. 
Daarom vraagt hij aan Ahoera Mazda ´aan de arme 
die rechtschapen leeft ´t bèste te geven´
 {Yasna, 53, 9}! En in ´t Kamp v/h Kwaad hékelt hij degene
 ´die niet léven kàn zònder de hèrder geweld aan te doen 
die aan de dieren & de mensen géén kwaad doet´
 {Yasna, 31, 18}, degene die ´ellende & 
ondergang brengt aan zijn huis, stam 
en streek´ {Yasna, 31, 18}, ´die geen 
loon geeft aan wie het heeft verdiend, die het niet 
op zijn woord geeft´ {Yasna, 44, 19}. 
Woorden die we
 als ´mantra´ van Zoroaster 
zouden kunnen kwalificeren, 
vatten de ethische leer van de Perzische 
profeet samen: HUMATA, HUKHTA en 
HUVARSHTA, of anders gezegd: 
Goede Gedachten, 
Goede Woorden 
& Goede 
Daden.

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende