gkIII de bijbel bevat de allermooiste verhalen uit
de wereldliteratuur?
Guus Kuijer vertelt ze ná
voor ongelovigen (èn gélovigen)!
'n Paar v/d hoogtepunten in dit derde deel:
't gevecht tussen David aka DAWIEDEWIEDEWIED & Goliath,
't hartverscheurende gedicht waarin David de dood van Sja'oel & Yonathan beweent
'Jouw liefde was mij dierbaar, meer dan die van vrouwen'
& de liefde tussen Boaz & Ruth.
'Deel 3 is 't mooiste deel tot nu toe, om te beginnen omdat GK hier 't mooiste bijbelboek navertelt:
SJMOE'EL! G d is hierin slechts vaag op de achtergrond aanwezig - zozeer
dat hij ook voor het toeval aangezien kàn worden?!
't Bóek léést als 'n historische roman!
Met z'n groot gevoel voor humor, zijn lichte stijl, zijn eruditie èn z'n opvliegende aard
heeft GK het boek Samuël verrijkt met duiding & verdieping èn òntdáán van z'n vrome laag!' Kort-
om: 't Verhaal van Serayah!
Wanneer de héle bevolking van 'n stad làst krijgt van aambeien, is 't de vraag of dat 'n straf van de goden is òf dat 't bij tóeval gebeurt?
Hetzelfde geldt ook voor andere natuurlijke
(en cultuurlijke) plagen, want Asjdod werd niet alleen door de aambeien geteisterd, maar ook door muizen! 'n Belangrijke vraag,
want wanneer 't toeval bestaat, zou dàt betekenen dat er behalve de kracht v/d zg. goden nòg 'n àndere kracht bestaat & aan 't werk is waarvan wíj de bròn niet (meer of nog niet) kènnen? En zou dàn niet dé conclusie getrokken moeten worden dàt 't Tôeval eveneens 'n soort van godheid ÌS wiens (en/of wíer) NÁÁM voor òns nog verborgen is gebleven?! Zó blíjf je bézig!? De mens denkt zichzelf aan gòrt zònder véél resultaat èn kàn er niettemin tòch
níet mee òphouden
......
Althans, zó'n mènsch BÈN ÌK!
Ik dènk, onderzóek, studéér & ik vráág de mensen hun héle kleerkast v/h líjf, maar ik begrijp nog steeds nèrgens íets vàn?! ÌS Tóeval, dé God v/d Wìllekeur èn dé Cháòs, dé hóógste Gòd, òf is er (óók) 'n G d v/d Rechtvaardigheid & de Òrde die hóger is dàn híj (of zíj), maar die we (nog) niet kùnnen begrijpen? Want wees eerlijk: kèn jíj 'n plèk op áárde wáár 't LÉVEN rècht-vaardig is èn wèl òrdelijk verloopt? ÌK níet! Dùs wanneer er een god ÌS díe HÈT HÉÉLÀL met wijsheid bestuurt dàn zijn wíj hoogst waar-schijnlijk & uiterst dúidelijk níet in staat om dìens wijsheid te begrijpen: zíjn (of haar) rechtvaardigheid doet zich aan òns vóór als wille-kéur, & z'n (of d'r) òrde als cháòs?! Wij Filistijnen kùnnen er trots op zijn dàt wíj 't begrip 'TOEVAL' óók in Kana'an introduceerden èn zó hèbben geprobeerd òm ÚIT te vìnden wàt toeval nu eigenlijk ÌS èn wàt níet?! Die god die òns massaal teisterde met aambeien hééft z'n NÁÁM nóóit bekèndgemaakt. Hij zègt dat hij bestaat, méér níet!? Dé vráág ÌS dùs òf zijn naam wellicht TOEVAL is, òf misschien ook wel niet?! Déze god wòrdt (mee dan wat dan ook!) gevreesd dóór MÍJN Vòlk,
maar wij vereren hem níet ìn ònze tèmpels!
Híj ÌS dé G d
van Israël &
níet de
ònze!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende