funk hunk junk skunk & punkfood for mydimuggles?!



VAN
verbeelding
naar
geloofsverplichting
...

IN DE TIJD
van de primitieve[re] {?} religies
was de wereld zoals de mythe haar uitbeeldde,
de kijk op de wereld en de wereld zelf,
vielen samen.

Er viel
niets te geloven,
want alles was zoals het was.
Bij "ONS" is dat allang veranderd?
De wereld zit NIET in elkaar zoals de christelijke kerk
haar veronderstelt met haar leer.
Dat weten mensen.
Een goede schepping,
waarin de men als het ware in een 'staat der rechtheid' op aarde werd 'gedropt'?
Is er nooit geweest,
alleen maar in de verbeelding van bijbelschrijvers.
Maar dan is dus ook de zondeval verbeelding.
En als DIE verbeelding is, WAT moet je dam met Yehosjoea, de Zoon van G d,
die door "G D" in de wereld is gezonden om het mensdom verlossing aan te bieden,
als er nooit een zondeval
is geweest?

Verbeelding,
ja, hadden de theologisch geschoolde kerkvaders & -moeders nu maar verbeelding
verbeelding GELATEN, maar DAT is het juist!
Die primitieve verbeelding werd opgevat als, nu ja, wel primitief,
maar dan als primitieve afbeelding
van iets wat ECHT
bestond
...

De hemel
vol met juichende engelen,
mooi natuurlijk, mooi plaatje, met veel fantasie uitgetekend,
maar niettemin WEL verwijzend naar een ECHTE plaats:
ergens IS er zoiets
als de hemel!

En "G D"?

Ja zeker
[die hypotheker?],
hij wandelt dan wel niet meer door de hof,
onderhandelt niet meer met Avraham over Sodom & Qumran,
eet niet mee als gast aan een tafel,
maar er is toch wel een Wezen,
waarnaar al die plaatjes
verwijzen
...

En ZO
werd heel de bijbel,
dat boek [die boeken!] van verbeelding,
als het ware bij wijze van spreken, vertellen, schrijven en lezen,
herschrijven en herlezen OMGETURND tot een boek met informatie over mens en wereld,
door "G D ZELF" geautoriseerde
informatie
...

VERBEELDING
die als ECHT werd opgevat,
omgebogen tot informatie,
en DAAR loopt de wagen
in vast!

Want HOE
kan een mens nu dingen als ECHT opvatten
waarvan hij weet dat ze NIET bestaan
en nooit hebben KUNNEN
bestaan?

DAT
moet je 'geloven',
'je moet eraan geloven',
heette het dan.

ZO
komt het woordje 'geloven' in het mydispel,
in de betekenis van:
als waarheid aanvaarden,
als ECHT gebeurd.

En geloven
wordt dan ook een plicht,
naarmate het allemaal moeilijker wordt,
des te meer wordt geloven
een verplichting.

Op den duur
een last die mensen afwerpen als ondraaglijk
omdat ze er helemaal niet meer mee uit de voeten kunnen,
of eronder bezwijken?

ZIEDAAR,
nog eens [alweer?],
de ontkerkelijking in een notedop,
sinds enkele eeuwen een eenparig versnelde beweging van binnen naar buiten:
afscheid van een geloofswereld die niet meer spoort met de wereld
zoals wij haar hebben leren kennen
en ervaren.

HET
[netto/bruto]
resultaat is dat er nu dus
vele miljarden mensen ter wereld zijn
die in van alles en nog wat al of niet geloven:
religies, politieke richtingen, sterreklames & allerhande gokspelen,
homomuchomachobonoboismes bij de vleet in alle kleuren van de regenboog
gezien door het prisma van massale hoeveelheden hormonen, junk- & punkfood
of juist het gebrek aan fris helder water en gezond voedsel,
gebrek aan scholing of overmatige hersenspoelingen,
brainwash & whatever else
you can [or can't]
imagine
...

23 mei 2006 - bewerkt op 21 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende