"HET" is natuurlijk de eeuwenoude enscenering van de strijd tussen 'goed' en 'kwaad', dat voetbalgedoe. Men gaat terug in 't oergeheugen naar mensapen en aapmensen. De zwarte bruinen tegen de witte blanken, neanderthalers tegen sapiens en moslims tegen christenen? Alle hedendaagse religieuze/politieke 'struggles' zijn als het ware bij wijze van spreken en schrijven een herenscenering van de oerstrijd tussen bonobo's en macho's: men gebruikt seks als oplossing of geweld, en daartussenin is bijna alles geoorloofd? Maar goed [mahjah in myditaal!] beter dat 'ze' voetballen dan elkaar ECHT afslachten?
Nee gucci ut zal meestal best wel niet de bedoeling zijn maar ut gebeurt dus wel binnen en buiten de muren van arena's waar ook ter wereld via interlokaal sportgebeuren: alle onderliggende kleine apefrustraties van ontelbaren worden afgereageerd d.m.v. 'gereglementeerde' spelletjes met of zonder balletjes? Uniformen wapens groepsacties arrestaties martelingen kruisigingen of dus ook wel celstraf, eenzame opsluitingen, gijzelingen & zwijmelgedoe, criminele organisaties, waanzin ten top gestegen via de meest [haast ondenkbare] krankzinnige wegen! Ik heb het dan dus niet meer over gewoon sport & spel, werk en recreatie, maar over de ontaarding van 'normaal' menselijk gedrag [eten, drinken, slapen, leren, ontdekken], dat overgaat zo nu en dan in massaal wangedrag waar gewonden en doden vallen zoals in nationalisme, militarisme, fascisme, criminaliteit, mensenhandel, kindermisbruik, hersenspoelingen en al die andere negatieve tendenzen waar 'homomuchomachobonobo' blijkbaar voor openstaat ... Extreem, ja, dat wel, maar niet te verontschuldigen als simpel wraaknemen, terugbetalen, afstraffen, alcohol- en/of drugsmisbruik, beroerde jeugd of slecht geslapen.