folio70b Nieuwe messiasverwachting door de eeuwen?


Ook in Yesjoea's tijd laaide die messiasverwachting opnieuw op onder het juk van de Romeinse bezetting: er waren verschillende groeperingen die zich verzetten tégen deze overheersing, waarvan de Zeloten 't bekendst geworden zijn. De zeloten leefden in de heuvels ten westen van de Dode Zoutzee, bij Qumran, waar later in de tweede helft van de jaren '40 van de vorige eeuw de beroemde Dode Zeerollen gevonden zijn? Zij hielden zich vooral vaak bezig met bestudering en 't herhaaldelijk óverschrijven van de boeken van 't OT & amen uitgebreide reinigingsrituelen in acht!

Door deze toegespitste messiasverwachtingen in díe tijd komt ook het Verhaal van Yesjoea in een enorme spanning terecht: díe spanning wordt beheerst door de gedachte, dat 't "Hemels Koninkrijk van G d op aarde" al heel dichtbij zou komen nú en zó ook hier werkelijkheid zou gaan worden.

Ook de apocalyptiek, zoals die heel duidelijk in 't oudtesta-mentisch boek Daniël tot uiting kwam, krijgt wéér 'n nieuwe kans. Maar 't sterkst blijkt 't geloof in Yesjoe's "òpstanding úit de dóód"?

't Werd ervaren als dé Níeuwe Wèg úit de totale uitzichtloosheid! Díe uitzichtloosheid werd aan de ene kant ervaren door de politieke situatie van 'n bezèt land. Aan de andere kant religieus, als 't steeds maar wéér mislùkken van de mensch àls G ds 'bondgenoot' & die totale ontluistering àls "Zíjn Schepsel". YESJ wordt beschreven als 'n joodse rabbi, zoals er in zijn tijd ook al vele waren?

Die rabbi's zijn dan meestal mannen die verbonden waren aan 'n synagoge of aan dé tweede Tèmpel in Yeroesjalayiem! Zíj kènden de oude verhalen al op hun duimpje en gaven er daarom dan ook hun éigen duiding en wijze uitleg aan om daarover vaak èn graag met anderen in gesprek te gaan. Ze stonden allen in de traditie van de Talmoed, hèt Bóek waarin de Discussie óver de toepassing van de Wèt van Mosjeh in het dagelijks leven opgetekend werd.

Díe discussie was ná de Babylonische ballingschap op gang gekomen & was in Yesjoe's tijd nog vòlòp in ontwikkeling!

Er waren verschillende theologische stromingen, aangevoerd door de 'theologen' van díe tijd, de schriftgeleerden & de Farizeeën. Onderling waren die het op verschillende punten oneens & vormden meestal scholen in 't sociaalgodsdienstig denken. Yesjoe hoort als rabbi duidelijk bij de school v/d oude rabbi Hillel, die als groot adagium had "WAT JIJ NIET WILT DAT JOU GESCHIEDT, DOE 'T OOK EEN ÀNDER NIET"!

Mèt dáárìn als gloeiend hart de liefde "van G d" voor àlle mensen, zònder bij voorbaat ook maar Íemand buiten te sluiten, intégendeel! Júist wie búiten de boot dreigt te vallen dóór hùn verwèrpelijke lévenswijze òf door 't oordeel van ànderen, díe moeten bìnnenboord gehaald worden. YESJ gaat dáárìn echter wel héél èrg vèr vlg. de gangbare ideeën van zíjn tijd & krijgt 't daarom vóórtdúrend aan de stòk met schriftgeleerden & Farizeeën, die gewènd waren òm daar de officiële Gòdsdienstige Wèt voor te schrijven .......
18 jul 2016 - bewerkt op 19 jul 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende