foetus baby peuter kleuter puber adolescent ensow?



ZULKE
myDiOvergangssituaties
- of ze nu wel of niet deel uitmaken
van g d's zegen -
brengen altijd wel weer
hun EIGEN specifieke verleidingen
met zich mee?



Het
kan namelijk
heel gemakkelijk gebeuren,
dat je luxe en welvaart als vanzelfsprekendheden
gaat zien, en dat een geest van zelfgenoegzaamheid
zich van mydimensen meester maakt
en dat je gaat zeggen:
we hebben dit allemaal te danken aan onszelf,
aan onze inspanningen en onze techniek:
DAN verdwijnt het besef
dat je alleen maar 'uit g d's hand'
leeft!

DAAR
waarschuwt Mosje tegen:
denk erom dat je, als je verzadigt bent van de overvloed,
'yahweh' NIET vergeten, want die overvloed is een geschenk,
een zegen, van yhwh [de grote
onbekende]!

Je MAG er
VOLOP van GENIETEN,
maar laat het NIET zo zijn,
dat jullie je afhankelijkheid van de Heer
{DE ENIGE!} erdoor
verliezen ...

-
-

DIE
mydiwaarschuwing
is OOK vandaag de mydidag
op zijn plaats!



Onze
westerse samenleving
ziet luxe en welvaart
als verworvenheden, als vanzelfsprekendheden,
als zaken waarop men RECHT heeft,
omdat men ze met eigen middelen en inspanning
bereikt heeft?

Op GROTE SCHAAL
is men de oorspronkelijke Heer 'yhwh',
de 'schepper van het leven' en de 'bron van ons bestaan',
de 'onbekende bondgenoot' en de 'verpersoonlijking van liefde,
vertrouwen en rechtvaardigheid' en de
'afhankelijkheid van hen'
totaal VERGETEN ...

DAT is
een mentaliteit die OOK ONS
gemakkelijk kan inpakken en die we ongemerkt
kunnen inademen.

DAT
is funest,
want 'de Heer van Hemel & Aarde vergeten'
wil zeggen, dat jij jouw leven
niet meer 'bij hem
zoekt'!

Het
betekent:
niet meer beseffen, dat je eigenlijk ALLEEN
maar KUNT leven op aarde van zijn genade
en NIET meer zien, dat je ALLEEN MAAR toekomst hebt
in 'afhankelijkheid aan
hem'?

Het betekent
dat je - ONDANKS je 'welvaart' en jouw 'luxe', waar je zo verguld mee bent -
het waarachtige Leven {WELZIJN}
verspeeld hebt ...

-
-

WAT
moet en kun je
doen om DAT te
voorkomen?



Op
DIE vraag
geeft Mosje een drieledig antwoord:
'de Heer duchten', 'hem dienen' en 'bij zijn naam zweren
[als je al zonodig 'moet zweren']
alleen' ...

De
Heer 'vrezen'
& duchten betekent NIET:
in ANGST voor hem
leven!

Het wil juist zeggen:
eerbied, ontzag en respect voor hem
[de onbekende bondgenoot] hebben,
je door 'hem en zijn woord' laten 'beheersen
in je dagelijkse levenspraktijk'
EN
in jouw omgang
met luxe
en [tijdelijke?]
welvaart ...

-
-

"Hem dienen"
betekende voor Israel:
'aan hem als ENIGE' offers brengen
en NIET aan afgoden,
NIEMAND anders 'naast hem'
vereren ...

-
-


Voor ONS
als heidense
'homomachobonobo'
nieuwtestamentische mydinakomelingen
wil en KAN het zeggen: 'je leven in zijn/haar
dienst stellen,
ALLEEN 'de ware christos volgen'
en niet meer leven
'alleen voor jezelf en jouw loopbaan',
maar voor Jouw
"Heer"?

-
-

En
'bij zijn naam zweren' impliceert:
'hem erkennen als de ENIGE in wiens hand jouw leven is' en
'van wie je ten diepste' afhankelijk
zijn en blijven!

-
-


DAT
is heel
andere mydikoek
dan onvoorwaardelijke gehoorzaamheid
aan 'joosjepek', sjors bubble you douche,
janpeterbalkendende & henk krampf, ill young kim,
mao zhe dingdong, birmese generaals, griekse kolonels,
silvio berlusconi, saddamn woestijn, joseph stalin, adolf hitler,
geert wilders, ayaan hirsi somali, ari bombarie, hadjememaar & pim's onfortuinlijke darkroom,
volkerts heilstaat, theo's geitenneukerij &
mohammads natte dromen
of jouw eigen
ontuchtige debiliteit,
waanzin & 'gelijkhebberrij'
als 'mydinakomeling'
van talloze voorgaande generaties
homachobonobo's & anderee
'krankzinnige naakte
stropdasapen' ...

-

DAT
ALLES
komt erop neer,
dat wij ons vertrouwen op NIETS
en NIEMAND ANDERS stellen: dat we ALLE afgoden afwijzen
en dat we het met met 'hem/haar' ALLEEN
wagen ...

-


ZODRA
we gaan denken en handelen
alsof ons leven en ons behoud alleen maar afhangen van 'onszelf',
van ONZE rijkdom, van onze EIGEN prestaties, vindingrijkheid, veiligheidsmaatregelen,
technische hoogstandjes, wetenschappelijk inzicht of theologische systemen,
zijn we hard bezig om ons Leven te
vernietigen!

-


"G D"
wil De Enige zijn in ons leven:
'hij/zij/ maakt een exclusieve aanspraak op ons:
DAT vroeg 'yhwh' meteen al in de EERSTE 'clausule van zijn
verbondscontract met
Israel'?

En DAT
geldt OOK met betrekking tot 'christos':
er is onder de hemel 'GEEN andere naam gegeven',
waardoor we 'behouden kunnen worden'
volgens HAND 4:12 ~

'wayimlee petros roeach hakodesj wayomer aleichem:
atem rasjei ha'am wezinei yisraeel;
iem-anachnoe nechkariem hayom al-hatovah asjer asinoe le'isj choleh oesje'eltem bameh zeh nosa;
lechoelchem oelchal-am yisraeel ki-vesjeem yeessjoea hamasjiach hanatsrie asjer tselavtem oto wa'asjer ha'elohiem hekimo min-hameetiem ki-visjmo omeed zeh lifneichem barie;
wehoe ha'even asjer meastem atem habonim watehie lerosj pinah:
"WE'EIN HAYESJOEAH BE'ACHER WE'EIN TACHAT HASJAMAYIM SJEEM ACHER HANITAN LIVNEI ADAM ASJER-BO NIWASJEEA"' ...,

oftewel
in normaal modern
Nederlands:

"Door
niemand anders
kunnen wij gered worden,
want zijn naam is de enige op aarde
die de mens redding
biedt!"

-
-

OOK
HIJ vraagt
dat WIJ "Ons Heil" van NIEMAND
'naast hem' verwachten.

-
-

In
onze z.g.
'geseculariseerde wereld'
die afstand van g d genomen heeft,
dienen zich vandaag de mydidag TAL van Andere Namen aan,
die pretenderen 'leven te geven', zoals Banala Bhagwans, goeroesouwehoeroes, banana-ayatollahs
en allerlei hoogstmerkwaarde "New Age-ideologies" or 'whatever they may
call themselves ...

Ze
BELOVEN allemaal
een weg naar 'zelfverlossing', maar wie hen volgt,
loopt zich dood!

-


DE
'mydimens'
KAN zichzelf niet 'verlossen':
ook niet voor een
DEEL!

Wij
moeten verlost
WORDEN:
en er is maar EEN die DAT
kan: Yehosjoea haMasjiach,

ZIJN geestesgesteldheid, mentaliteit,
benadering, toeneiging en
'gedrag' ...

In
"ONZE myDiTijd"
valt dat niet goed,
OOK bij veel 'christenen' niet?
Verschillende malen heeft de paus al
met 'vertegenwoordigers van alle godsdiensten'
om 'vrede gebeden': met animisten, indianen, boeddhisten, mohammedanen
en wat al niet ...

Dan bad ieder afzonderlijk,
maar ook gezamenlijk vanuit een soort van 'algemene
religiositeit': DAT schijnt tegenwoordig iets beter te bevallen
dan de oude apestreken vol van afgoderij, beeldendienst, slavernij en allerhande
godsdienstoorlogen, verketteringen en versimpelde
en/of ingewikkelde rituelen & juichen uit
duizenden gelijkgestemde
kelen ...

Maar
DAT ligt NIET in
'de lijn van de
Schrift'!

Kun jij
je voorstellen
dat Elya op de berg Karmel
samen met de priesters van Ba'al gezamenlijk
een gebedsdienst om regen na grote droogte
zou hebben?

Het LIJKT er
niet op in 1 KON 18:20vv!

DAT zou een miskenning zijn geweest van de 'kern'
van de bijbelse boodschap: ALLEEN 'yhwh' [in de WARE betekenis van het 'woord'!] is 'g d';
er is geen andere!


Alleen
"HIJ/ZIJ" 'behoort te worden
aangeroepen' ...

Alleen
van 'hem/haar' mogen we
ons Leven verwachten:
DIE 'exclusiviteit' geldt in het z.g. Nieuwe Testament
OOK voor 'christos'?



Behoud
is er in niemand
anders.

engel
09 apr 2006 - bewerkt op 14 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende