fo2925197 & díe kritiek klinkt in deze boeken dóór
SAMEN MET
DE OPROEP OM
TROUW TE BLIJVEN AAN
DE G D, DIE ZÍJN VERBOND
GESLOTEN HEEFT MET ISRAEL AKA YA'AKOV.
DÀT WAS BEPAALD GEEN SINECURE IN DIT NIEUWE DOORGANGSLAND,
waar allerlei vruchtbaarheidsgoden & ~godinnen vereerd werden door de autochtone
'oorspronkelijke' bevolkingsgroepen die er als 'vaste bewoners' waren blijven hangen & vermenigvuldigen?
Vooral dit laatste bleef 'n steeds weer opnieuw terugkerend thema in deze hele geschiedenis, dàt díe Éne g d van Israël
verkozen moet blijven worden bóven de tàlloos véle goden & godinnen van de als vanouds oproerige heidense stammen & volkeren!
't Vòlk der Vélen van Israël moet het níet meer blijven zoeken in de afgodische vruchtbaarheidsculten & hun steeds herhaalde cycli van opgaan, blinken en weer verzinken, maar 't nú voortaan aandurven met 'n Stèm die hèn úit de vanzelfsprekendheid vandáán roept òm dé Wèg te blijven zoeken naar 'n rechtvaardiger samenleving! De natuur ìs er òm van te genieten & soms ook te vrezen, maar nóóit & te nìmmeer meer om te blijven veréren? 't Is niet zo verwonderlijk dus dat dit alles wel degelijk de nodige moeite kost & strijd oplevert keer op keer, sòms zèlfs zó rúig dat 't nauwelijks nog te rijmen valt met 'n G d 'die liefde ìs'! Ook wat dat betreft moeten
deze verhalen gelézen worden met oog voor de tijd & de cultuur waarin ze ontstonden: 't 'volk der velen' van
ISRAEL heeft zich aldus door schade en schande blijvend
overal & altijd weet moeten trachten te òntworstelen aan alles wat er in
oude tijden letterlijk & figuurlijk doodgewoon
was geworden aan wreedheid en
alles wat er allemaal telkens
wéér uit Náám vàn
àl die afgoden
gedaan kon
worden.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende