er is nog 'n wijze waarop men de gelding 18b25291


VAN DIE REDE BEPERKEN KAN! Je zegt dan: deze Bergveldrede zouden WÍJ níet zó kunnen houden, want ze wil niets anders dan ons bewustmaken vàn schuld & Zònde? 'n Andere dan deze pedagogische bedoeling heeft zij niet: want dóór déze redenaties met hun hoge eisen worden we ons pas echt bewust vàn òns principiële falen! De mèns kàn zùlke hoge eisen immers nu zo nog lang niet vervullen .... dit alles is véél teveel gevráágd, & júist dááròm eist YESJ het van ons: want híj wil ons zòndebewùst maken?!

Traditioneel kennen we in de calvinistische theologie 'n drievoudig gebruik v/d wet ('usus triplex'knipoog. 't Eerste gebruik werd 't elenchtische of pedagogische genoemd ('usus elenchtisch of paedagogicus'knipoog, 't tweede 't politieke ('usus politicus'knipoog, & 't derde de dankbaarheid ('usus didacticus of tertius'knipoog?!!!

't Pedagogische/elenchtische gebruik is bij Luther nog overheersend: de wet wèkt en bevordert 't schuldbesef, dat ons tot de Gezàlfde brèngen moet? De wet is derhalve iets wat voorafgaat aan 't euangelie: zij brengt ons door haar (be)werking tòt 't voor de aanvaarding v/h euangelie noodzakelijke 'besef van zonde'; 't euangelie ìs dé uitweg uit de door de wet veroorzaakte impasse; de hele geschiedenis van ISRAEL wordt op deze manier tot 'n mislukking, die wel tot schuldbesef leiden móet. ISRAEL kàn zijn gehoorzaamheid niet meer of ooit nog wáármaken!? Die mislukking is niet toevallig, niet accidenteel maar noodzakelijk èn ònontkoombaar, want al die zogenaamde 'theocratische' idealen zijn stuk voor stuk veel te hoog gegrepen & dùs nooit haalbaar?!

En van de 10 geboden is dàn ook geen enkel ander effect meer te verwachten dan dat zij 'kennis der ellende' bewerkstelligen. In de Heidelbergse Catechismus ligt dit echter anders: daar is 't juist 't dubbelgebod der liefde van deze Gezàlfde dàt déze kennis ver- & òpwekt. En daar volgt in 'te derde deel op: dat de wet (waarvoor de Heidelberger de Tien Woorden kiest) ook 'n didactische (tertius) heeft? Zij wil ons verdervoeren, inleiden & begeleiden op onze weg achter 'CHRISTOS' áán! Zij wìl ònze 'heiliging' (heling/genezing)!

De vraag die zich dan voordoet & die de Heidelberger nog al met al nu zo niet stlt, ìs òf dìt derde gebruik niet primair is aan & medebeheersend over het pedagogische: maw. worden we van zonde overtuigd omdat we van nature, principieel & noodzakelijk tekortschieten of juist omdat Dé Wèg wel voor ons ópenligt maar wij hem nu nog niet (kunnen) gaan?! Dit laatste lijkt 't geval! Zonder voldoende zelfkennis, observatie, consideratie, experimentatie zijn we 'lòst'?!!
10 jul 2016 - bewerkt op 11 jul 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende