epiloog: sof davar aan het einde der tijden ......

Het eerste
wat ik in '67
in Israel zag
was de berg Karmel
bij Haifa!

~*~
~*~

Het is vrij zeker
dat lang geleden op DEZE berg een altaar of misschien wel een kleine tempel gestaan moet hebben,
die was gewijd aan de "BA'AL", vermoedelijk bekend als "HADAD", de hoogste 'godheid' van de Foeniciers?
In 1 KON[ingen] 18 is de KARMEL het decor voor de strijd tussen de Ba'alpriesters en Elya [gelocaliseerd in de 9de eeuw voor Christus] ...

Dat deze 'wedstrijd'
op de Karmel werd gehouden,
heeft vermoedelijk te maken met het voornoemde altaar van Hadad.
Het mydiverhaal uit 1 KON suggereert dat er op diezelfde berg OOK al een altaar voor de "G D van Israel"
bestond, dat door Elya werd herbouwd?

Hoe het precies
NA het gebeuren met Elya verder ging, is niet bekend;
we weten wel dat de berg en omstreken nauwelijks door de Israelieten of joden werd bewoond.
In de eeuwen VOOR Christus blijkt dat er een altaar staat, dat gewijd is aan "Zeus van de Karmel',
een veelbezochte plek, omdat het een gezaghebbend orakel kende,
dat veelvuldig werd geraadpleegd!

Onder koning Herodes
wordt de Karmel voor het eerst bewoond door de joden.
Als het christendom dominerend wordt, dan wordt het altaar van Zeus verwijderd en vervangen door een altaar voor "Sint Elias" ...

Later wordt deze Elja door moslims
vereenzelvigd met een zekere El-Khidr;
daardoor wordt de Karmel voor moslims OOK een belangrijke plek.
Nog steeds bevindt zich op de berg de 'grot van Elia', een plek die door joden, christenen en moslims gerespecteerd wordt?

Tijdens de kruistochten
wordt er op de berg een klooster gesticht;
de orde die daar dan ontstaat is die van de karmelieten.
In 1291 wordt dit klooster door de moslims verwoest en worden de daar dan aanwezige monniken
vermoord!

TOCH
blijft de Karmel
een aantrekkelijke en heilige plek:
in de 20ste eeuw hebben de BAHAI hier hun hoofdkwartier met een prachtige tempel;
maar dat deze berg een speciale esoterische school kende is zoals zovele
fantastische mydiverhalen
zuiver fantasie.

~*~
~*~

Bergen
en dalen
blijven van belang
in een mensenleven op aarde:
in mijn jonge jeugd kwam ik eerst niet veel verder
dan de Kriemel'berg', de Sint Pietersberg en de Vaalserberg,
en die waren niet zo heel ver verwijderd van het zeepeil
van het IJsselmeer &
de Noordzee!

Het 'diepste' dal
in die jaren was dan ook het "Solsche Gat" bij Drie,
de bijbelse & vaderlandse geschiedenis en de mydiverhalen over Willebrord & Bonifacius die het 'christendom' brachten vanuit Engeland & Ierland in deze
Lage Landen aan
de zee ...

Toen ik 16 was
zag ik voor het eerst de indrukwekkende Franse, Zwitserse & Italiaanse Alpen
begin jaren zestig?

En na
het verblijf in Kamp Vledder
wegens de weigering van militaire dienstplicht volgden
alras in '66/'67 de Karmel, de woeste bergen in de Negev woestijn
en de Sinai met Santa Katerina, de bergen van Gilboa & Galilea, de Dode Zee
[de 'diepste' plek op aarde van zo'n 400 meter onder de zeespiegel], de Olijfberg, de met 'eeuwige sneeuw' bedekte Hermon op het 'drielandenpunt' tussen Syria, Levanon & Israel, de Ararat op de grens tussen Rusland, Turkije en Iran, het woeste Afghanistan & Pakistan, Kashmir & kriscross India, de voet van de Himalayas, Fuyi & Siberia en nog zovele andere hoge bergen [bloedheet & ijskoud]
en diepe dalen, letterlijk en
figuurlijk ...

NU,
'aan het eind van mijn korte bestaan',
blijf ik daar ergens tussenin zweven, herinner ik me min of meer wat er allemaal gebeurde,
en probeer ik de lege plekken in te vullen met informatie opgestapeld in de loop der jaren
uit alle hoeken en
gaten ...

engel
17 mrt 2006 - bewerkt op 11 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende