eentwee inde maat: anders wordt big brother kwaad!

-
-

Elk mens
dat er ooit is geweest
heeft last gehad van
hokjesgeest!

Blijkbaar
hebben mensen zo nu en dan
zelfs zulke hokjes nodig om
te kunnen overleven?

Joodse hokjes,
christelijke hokjes, moslimhokjes, vrijzinnige & orthodoxe hokjes,
buitenkerkelijke & politieke
hokjes.

Hokjes
van gister en eergisteren, maar wel hokjes,
want we worden allemaal in hokjes
geboren & getogen.

Je zult mij
niet zo EEN, TWEE, DRIE aantreffen
onder degenen die ze allemaal willen opruimen:
daar waren de fascisten en de communisten
schijnbaar vooral in gespecialiseerd
[en schiepen zo hun
eigen hokjes]!

Hokjes s
cheppen tenminste nog
enige orde in de mydichaos
van alledag?

Denk aan
het hokje van het huwelijk:
je hoort ergens bij en hoeft niet de hele dag meer te denken:
welk deurtje moet ik
vanavond in
...

-
-

Religie
heeft ook zulke hokjes nodig.
Maar zouden we ze, om te beginnen,
niet wat groter kunnen
denken?

Neem de z.g.
'christelijke kerk':
naast de andere religies ook een hokje, of liever dus een verzameling
van hokjes [compleet met deurtjes met aapjes op stokjes, zondebokjes en chefkokjes],
soms zelfs heel erg kleine [sektarische] hokjes, hondenhokjes en vogelkooitjes,
en het toverstokje van 't 'principium divisionis',
de verdeelsleutel zeg maar,
wordt gevormd door
'de leer' ...

-

Ook daar is alweer
niets op tegen: kerk en leer horen bij elkaar.
Want het valt niet te ontkennen: leer moet er zijn,
liefst ook nog een beetje gehandhaafd [een beetje, ja, meer liever niet!]
want waar blijft anders de vrijzinnigheid?
Aan de leerdwang dankt zij
haar bestaan ...

-

Orthodoxie
en vrijzinnigheid
horen dus bij elkaar, ook dat valt
niet te ontkennen!

En beide
horen op hun beurt weer bij de kerk,
de kerk dan gezien als EEN van de vormen
van participatie aan de christelijke
geloofstraditie(s).

Het gaat,
zo gezien, dus om geen van beide,
niet om de orthodoxie en niet om de vrijzinnigheid,
maar om die christelijke
'geloofstraditie'?

Hoewel:
gaat het daar dan uiteindelijk om?
Ik kom er nog eventjes
op terug!

-

EEN
van de vormen van participatie, zei ik.
Je kunt immers op MEER manieren aan de
christelijke geloofstradities deelnemen
dan alleen maar via
'kerk & kerkleer'?

BUITEN
de gemeenschap 'der heiligen' van de christelijke kerken
gaapt niet zomaar ineens het grote zwarte gat van het nihilisme,
de afgrond van het ongeloof of de beerpunt van het fascisme en de riolen van het internationale communisme of wat dan ook voor
'whateverisme' ...

-
-

Dat lijkt mij
een blikverenging,
ons opgedrongen door de gevestigde kerken en sekten,
alsof je ALLEEN maar via 't kerkelijk christendom aan de christelijke tradities,
feestdagen, [an]alfabetisme, verworvenheden e.d.
zou kunnen deelnemen.

-

Heeft
het christelijk geloof
ook niet een culturele gestalte?
Zijn secularisatie en kerkverlating zowat 'het allerergste'
wat jouw kinderen kan overkomen? Van die ficties
moeten we af!

-
-

Er kleeft bovendien
een kolossaal nadeel aan:
geloven wordt daarmee primair zoiets als het aanhangen
en verdedigen van geloofsvoorstellingen
die het betreffende 'kerkgenootschap'
of 'politiek sportief gedrocht'
erop nahoudt?

NIETS
tegen geloofsvoorstellingen [alweer],
we moeten het van beeldvorming hebben om te kunnen verantwoorden
WAT we geloven [of niet]!

Maar ten eerste:
geloofsvoorstellingen hebben NIET
'het eeuwige leven' ...

-
-

ALLE spreken
over Boven komt van beneden,
OOK als we zeggen dat juist DAT VAN ONS
van Boven komt!

Het zijn en blijven
historische bouwsels, niet aan tijd en geschiedenis ontheven,
zoals tot mijn spijt nog veel teveel en te vaak in kringen van het "SOW"~proces
wordt gedacht, en DAAR dus ook de strategie
nog veel teveel
bepaalt ...

-
-

De voorstellingen
en beelden waarin mensen
hun geloof of overtuiging hebben ondergebracht stammen uit
en staan onder de kritiek van de ervaring
van het geleefde mydileven,
OOK de christelijke!

-

"PLAATJES"
worden ze ook wel genoemd,
en van die plaatjes en aanverwante praatjes
willen we weten OF er werkelijkheid
aan beantwoordt!

-

Het leven van
'gelovige mensen'
['en wie gelooft er niet ook al is het maar in niets'?]
zie ik, OOK of speciaal hier in myDiary,
als een vorm van 'uittesten',
actief testen van wat er van waar is
van alles wat 'vorigen' en 'anderen' in
alle oudere generaties & moderne
'peergroupers' ons hebben
meegegeven aan geloofstraditie en allerhande
modieuze fratsen en mallotige of
diepmenselijke & serieuze
eigenaardigheden ...

-
-

Als
DIE 'test'
niet zou MOGEN,
van bisschoppen of synodes
[of anderssoortige langetenendragers]
is er helemaal geen test en
geen smaak of kraak meer aan
en alles zou
tot in eeuwigheid blijven
zoals het
was?

-
-
04 mei 2006 - bewerkt op 19 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende