Duizenden teksten schrijven en ik word er blij van

Ik ben de laatste tijd extreem hyper als het gaat om mijn huisdierensite. Ik heb geen idee wat het precies is, maar de ideeën blijven maar komen en ik wil het liefst 24 uur per dag schrijven om alle ideeën ook echt uit te werken. Nu ik bezoekersaantallen van concurrenten heb gezien, kan ik alleen maar denken: ‘Daar kan ik ook komen.’ En sterker nog: ik wil het beter doen. Completer.

Toen ik ruim twee jaar geleden met dit project begon, had ik eigenlijk niet verwacht dat ik nu de doelen zou hebben die ik heb. Tuurlijk, ergens hoopte ik dat de site succesvol zou zijn, maar ik heb genoeg ervaring op dit gebied om te weten hoe lastig het is om een site te laten groeien. Helemaal als je het alleen oppakt.

Van de week dus het idee gehad om een e-book te schrijven. En misschien zelfs meer. En ik wil bedrijven gaan benaderen met de vraag of ze willen adverteren op mijn site. Maar: ik vind wel dat de site dan nóg beter moet zijn. Ik ben een perfectionist, dat is soms vervelend. Momenteel is het motiverend.

Eén van de dingen die ik op mijn site doe, is specifieke vragen beantwoorden over hondenrassen. Die specifieke vragen worden door mensen gesteld, maar er wordt nauwelijks over geschreven. Als ik dat wel doe, is er dus ook weinig concurrentie en is het gemakkelijk om hoog in Google te komen. Het bijzondere is dat sommige specifieke vragen soms wel 300 bezoekers per maand opleveren. En ik sta er bovenaan in Google mee, omdat er dus nauwelijks concurrentie is.

Dit is de beste methode als je een gloednieuwe site hebt. Je hebt nog geen autoriteit, dus als je blogs plaats over onderwerpen waar iedereen over schrijft, dan is het onmogelijk om ergens hoog in de zoekmachines te komen. Tenzij je speciale trucjes uitvoert, met alle risico’s van dien (illegaal linkbuilden bijvoorbeeld, of likes voor je Social media accounts kopen). Linkbuilden is sowieso erg duur en ik wil liever vooral mijn krachten gebruiken: schrijven op een manier waarvan ik weet dat er bezoek zal komen.

Wat ik heb gedaan, is een overzichtspagina maken. Alle hondenrassen staan er in. Het is een enorme lijst, van meer dan 300 rassen. Heb ik artikelen geschreven over een specifiek hondenras? Dan link ik vanuit die lijst naar de categoriepagina waar al die artikelen staan. Nu hebben 52 hondenrassen een link naar een artikelpagina. De rest heeft dit niet en is simpelweg niet aanklikbaar.

En eigenlijk vind ik dat geen gezicht: een lijst waarvan niet alles aanklikbaar is. En nog erger: ik heb dit probleem op een hóóp plaatsen op mijn site. Ik heb meerdere verzamelpagina’s, met lijsten waarvan bepaalde dingen aanklikbaar zijn voor meer inhoudelijke informatie, en andere dingen niet.

Het is al een tijdje mijn doel om tenminste alles aanklikbaar te maken. Om er echt prachtige databases van te maken waar een bezoeker in kan verdwalen. Maar dat is het dus nog niet. Een van de lijsten ben ik langzaam aan het vullen met telkens weer een artikel erbij.

Terugkomend op de hondenrassen:
Een tijdje gebruikte ik een random generator, waarin ik alle hondenrassen had staan. Ik draaide aan het rad en schreef een artikel over de hond die eruit kwam. Meestal een specifiek artikel, waarin ik een vraag beantwoord. Andere keren schrijf ik over een ras waar ik zin in had. De tekstschrijver die ik begin dit jaar heb ingehuurd, geef ik de opdracht om specifieke teksten te schrijven over bekende, populaire rassen. Zodat die in ieder geval wat teksten hebben.

Als ik kijk naar concurrerende website, dan hebben zij juist nooit specifieke teksten. Ze hebben altijd een algemene tekst met een beetje uitleg over een ras en vaak ook over kruisingen. En ze zorgen voor veel backlinks (die ze kopen, maar oke) naar die raspagina’s. En als je hoog in zoekmachines staat met een bepaald ras, kan dat erg veel bezoek opleveren. Er zijn rassen waar maandelijks meer dan 30.000 keer op gezocht wordt. Een kruising zoals ‘Labradoodle’ wordt per maand zelfs bijna 60.000 keer gezocht. Moet je eens voorstellen hoeveel bezoek je dat oplevert je als je op de eerste pagina (dus niet eens de eerste positie) staat. Echt enorm veel. En stel je eens voor als je meerdere van dit soort hoge posities hebt.

Ik snap dus best de aanpak van die concurrerende websites. Zelf ben ik er bij weggebleven, juist omdat ik dus een andere methode hanteer. Het mag logisch zijn, hele specifieke termen worden een stuk minder gezocht, en leveren nog steeds wel bezoek op. Maar om die duizenden bezoekers per maand te scoren heb je wel echt véél meer specifieke teksten nodig dan die concurrerende sites die hoog scoren met een bepaald ras.
Maar: het is wel zo dat hoe meer je site groeit, hoe meer natuurlijke autoriteit je opbouwt. Elke keer als ik bovenaan in Google sta, en de zoekmachine signalen krijgt dat mensen vinden wat ze zochten, dan stijgt mijn autoriteit een beetje en zal ik ook op de termen met veel concurrentie makkelijker te vinden zijn. Je kunt dus steeds een beetje hoger mikken. Wat ik inmiddels ook al doe. Er zitten type teksten tussen waar ik nu op mik, die ik twee jaar geleden zou hebben vermeden. En ik scoor er soms wel 500 tot 1000 bezoekers mee per maand.

De vraag is natuurlijk wel: wanneer heb je genoeg autoriteit opgebouwd om ook op die enorme concurrenende termen te scoren? Bij sommige rassen geldt waarschijnlijk: nooit. Je moet het dan opboksen tegen grote dierenspeciaalzaken of zelfs tegen Wikipedia. En dat gaat je niet lukken.

Ik heb elke keer gedacht: ik wil in de toekomst algemene teksten schrijven over elk ras. Wanneer ik meer autoriteit heb. Maar wanneer is dat? Wanneer ik durf ik dat aan?
En het voelt nu, alsof ik het gewoon moet proberen. Ik verwacht helemaal niet meteen supergoed te scoren. Maar… als ik van elk hondenras tenminste een algemene tekst heb, dan is die hele lijst ook al een stuk netter en is alles aanklikbaar. Ik nodig dan ook weer mensen uit om terug te blijven komen, want hun favoriete hondenrassen staan er tenminste tussen. En het allerliefste heb ik natuurlijk dat als ze dan een ras aanklikken, er niet alleen een artikel te vinden is met algemene informatie, maar ook juist de specifiekere vragen.

Erbij opgeteld heb ik de site zo ingedeeld, dat elke categorie ook een zeer beknopte uitleg van het ras heeft. Ik moet dus eigenlijk per ras een uitgebreide uitleg gaan schrijven en een beknopte. Met meer dan 300 hondenrassen is dat echt extreem veel werk. Maanden werk, zelfs als ik meerdere teksten per dag schrijf.
En als ik dat allemaal heb gedaan, wil ik dus ook nog graag bepaalde specifieke vragen in blogs beantwoord zien. Per ras heb ik het liefste minimaal 5 teksten. En… ik heb dus meer van dit soort pagina’s. Andere teksten die ook geschreven moeten worden.

En toch denk ik dat ik het eens moet gaan proberen. Dat ik er eens voor moet gaan om bepaalde doelen te behalen van mijn site. Om tenminste één doorlinkpagina volledig gevuld te hebben met links. Anders ga ik ook nooit ervaren wanneer en of ik al genoeg autoriteit heb gevonden.

Concurrerende websites huren voornamelijk goedkope tekstschrijvers in. Ik wil dat niet. Ik wil het grotendeels zelf schrijven. Ja, ik heb iemand die me wat helpt met schrijven van teksten, maar zelfs die 5 teksten per maand maken niet het verschil. En omdat ik bepaalde ideeën heb hoe ik de teksten moet schrijven om hopelijk toch een soort voorsprong op bepaalde concurrenten te krijgen, moet ik het echt zelf doen.

Tijd om een plan van aanpak te maken. Hoe ga ik dit in hemelsnaam goed inplannen en regelen? Welke rassen geef ik prioriteit? Of beginnen ik gewoon bij de letter A? Keuzes. Keuzes. Keuzes.


Waarom bedenk ik altijd dit soort monsterprojecten? Waarom kan ik niets normaals doen met mijn vrije tijd? En waarom zorgen dit soort ideeën voor slapeloze nachten en brengt het vooral enthousiasme?
10 jun 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Nightdream
Nightdream, vrouw, 38 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende