dient theologie kerk/samenleving als geheel, ook ~
'ALS DIE NÍET GELOOFT?' JM: "Theologie heeft altijd een apologetisch element - zíj probeert úit te leggen dàt 't christendom goed aan-sluit bij de realiteit! Enerzijds betekent dit dat je moet zijn wáár de mènschen zíjn, gelovig of niet, anderzijds dat je moet wéten WÍE JÍJ bènt èn wàt jóuw manier van kíjken naar de wereld inhoudt!" SA: 'JM staat bekend om z'n afwijzing v/h IDÉÉ dat 't seculiere neutraal is & 't theologische níet?' JM: "'t Seculiere is 'n illusie! Àlles ìs àltijd vóór G d òf tégen hèm/Háár/hèt, dáár lìgt nìks tùssenìn? Àls er 'n zg. "G D" ìs, dan is de héle schepping zíjn doméin èn bestaat er geen níemandsland? Maar dàt wil nog niet zeggen dàt maatschappelijk ge-zíen àlles ònder contrôle van de Kèrk vàlt, in die zìn èrkènt de christelijke traditie wel degelijk seculiere gebieden, zoals de politiek of 't rècht! Dàt ìs immers de rúimte díe vríje menschen zèlf vòrmgeven?! 't Christendom is, ànders dàn dé ìslám, níet theocratisch èn móet dàt vóóràl ook níet zíjn! Maar waar JM kritisch tegenoverstaat is het idee van een seculiere ruimte die volkomen afgesloten zou zijn van àlles dat zwéémt náár trànscendentie, waar àlle nòrmen vóórtkomen úit 'de wereld zèlf', èn dé realiteit van het geestelijke dus ontkend wordt!
Als we niet erkennen dàt we méér zíjn dàn ÀLLÉÉN maar materie, hóe kùnnen we dàn nog compléte personen zijn?" SA: 'Zegt u dat mensen zònder geloof geen normen hebben?' JM: "NEE, MÈNSCHEN KÙNNEN HÀNDELEN OP 'N WIJZE WAAROP ZE ZICHZÈLF NIET BEWUST ZIJN: ENERZIJDS GELÓVEN ZE NIET MEER DAN EEN TOEVALLIGE CÈLLEN ZIJN, ÀNDERZIJDS TÒCH NOG VASTHOUDEN AAN NORMEN DIE DÁÁR BÓVENÚIT STÍJGEN? ÒNTKÈNNEND DÀT ZE GÉÉSTELIJKE WÉZENS ZÍJN, KÜNNEN ZE ZICH TÒCH NOG WÈL ÀLS ZODANIG BLIJVEN GEDRAGEN? GÒDZIJDÀNK VÓÓR HÙN INCONSISTENTIE! Lèt wèl, het is 't westers christendom zèlf dât 'n rol hééft gespééld bij de totstandkoming vàn het huidige materialistische wereldbeeld!
Paradoxaal genoeg? Dóór àlles wàt héidens léék wèg te WÌLLEN sníjden, èn van 't (bij)geloof 'n beredeneerd systeem te máken, hèbben we uiteindelijk níet alleen maar religie als zodanig bij het grofvuil gezet, maar ook 't leven ontdaan vàn àlle sacrament, ZÓDÀT níets ànders óverblíjft dàn 'n dònkere koude wereld! Voor- zover 'G d er nog ìs', dàn (hoelang àl?) níet méér ìn déze schepping; àlle perspectief is verbannen naar 't 'hiernamaals'? Daarom aldus, verbaast 't me nu niet dàt mensen òp zóek gaan naar de betovering(en) die d werkelijkheid vróeger wèl hàd, naar zg. "Heilige Plekken", mythische mystieke gebeurtenissen èn òngrijpbare verbànden tùssen onze geest & de buitenwereld: ik sta daar ook niet onsympathiek tegenover; niets daarvan ìs ònverenigbaar mèt een vòller begrìp van het christendom in al z'n diversiteit, verscheidenheid/controversie.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende