df54 Yesj greep de gelegenheid aan om 'n centraal
PUNT
DAT BELANGRIJK WAS
NADER TOE TE LICHTEN:
ZIJN ANTWOORDEN HIER EN OP VEEL ANDERE PLAATSEN
WAREN NIET ZO ERG REVOLUTIONAIR ALS DE ONINGEWIJDE MISSCHIEN WEL ZOU KUNNEN DENKEN ZO NU EN DAN?!
Z'n uitspraak over reinheid & onrein-heid was een zedelijke volkswijsheid en de kèrn van zijn woorden in de vele discussies
zoals over dat korenaren plukken & ziften op de sjabbatdag is ook geheel in overeenstemming met de opvattingen van gematigde schriftgeleerden!? 'n Vergelijkbare situatie beschrijft Rabban Gamliël, de kleinzoon van de leraar van SP, die zijn leerlingen een soepeler uitleg onderwees van een bepaald voorschrift uit de wet, terwijl híjzèlf tòch 'n STRENGER interpretatie naleefde!
Toen zijn leerlingen hem tartten om zijn strengere interpretatie van precies dat voorschrift ter gelegenheid
van zijn huwelijksnacht op te geven, antwoordde hij: "IK WIL VOOR MEZELF HET KONINKRIJK VAN DE HEMEL
NIET TERWILLE VAN JULLIE OOK MAAR ÉÉN UUR AFSCHAFFEN!"
Yesjoe zei onder andere vlg. Mark 2:27-28 bij zo'n gelegenheid
"DE SJABBATDAG IS GESCHAPEN VOOR DE MENS EN DE MENS NIET VOOR DE SJABBAT:
dus ìs de mens óók HÉÉR vàn de sjabbatdag!'
Ook andere schriftgeleerden zeiden
"DE SJABBAT IS AAN JÙLLIE GEGEVEN, NÍET JULLIE AAN DE SJABBAT!"
Yesjoea wist gelegenheden te baat te nemen voor zijn pedagogische aanvallen op de extreme fanatici
& deed dat ook toen hij een 'wonderbaarlijke genezing' op de sabbatdag verrichtte! Voor 'n goed begrip van zulke situaties
moeten we in gedachten houden dat als er maar 'n vaag vermoeden onder de mensen bestond van ÈCHT lévensgevaar & èlke vorm
van genezing wel 'geoorloofd' was?! Maar zèlfs bij een ongevaarlijke ziekte, in welk geval genezing met mechanische hulpmiddelen
op de sabbat niet geoorloofd was, kon genezing door 't "gesproken woord" altijd al wel worden toegestaan!?
Vlg. de synoptische euangelies híeld Yesj zich bij àl zijn genezingen aan deze normale regels?
Anders was dat bij de euangelist Yochanan, die minder in geschiedenis geïnteresseerd was; hij beschrijft de genezing van een blinde man, een verhaal dat denken doen aan Mark 8:22-26?! Vlg. Yoch 9:6 genas Yesj deze man door 'n zelfgemaakt 'modderpapje'
van slijkaarde & speeksel op de etterende ogen v/d blinde te smeren!? In tegenstelling tot Mark vermeldde Yochanan:
'Nu was de dag waarop Yesj dit slijkpapje had gemaakt om die veretterde ogen te openen, een sjabbatdag ...' (Yo 9:14-16)
"ZÓ IEMAND KOMT NIET VAN G D WANT HIJ HOUDT DE SJABBAT NIET IN VOLDOENDE RESPECT!",
Oordeelden sommige Farizeeën! Àls YESJ ook werkelijk helemaal zó expres te werk was gegaan,
zou zo'n bezwaar v/d farizeeërs misschien wel terecht zijn geweest, maar we hebben àl eerder
en vaker gezien & opgemerkt dat Yesj zich niet per se tegen de wet van Mosjeh wìlde keren:
híj wilde alleen maar de monomane verstijfde starheid v/d fanatici ònt-
maskeren met dit soort gevallen wellicht als illustratief voorbeeld!
De tendens van zijn hele openbare optreden & uitleggingen was dus bedoeld
om mensen te helpen, dominante overheersing te doorbreken
& 'n meer menslievend wijze
voor allen mogelijk
te maken
~~~
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende