df52b IJstijd/Spiltijd zijn als hardware/software?
YESJ sprak ook wel vaker bij andere gelegenheden over dit soort onderwerpen als in Mat 23:24, 25 & 26! "WEE JULLIE, FARIZEEËRS & SCHRIFTGELEERDE SADDUCEEËN, SCHIJNHEILIGEN; jullie maken de bekers & de schotels schoon aan de buitenkant, maar van binnen zitten ze nog zitten ze nog steeds vol met roofzucht & gulzigheid: blinde, dove & domme schijnheiligen, maak liever eerst de beker van binnen schoon, dan wordt ook die buitenkant pas ÈCHT goéd schóón, extreem fanatiek stelletje verleiders, die de mug ergens uitzeven & de kameel doorslikken!" Déze laatste uitspraak klinkt als een spreekwoord & wellicht heeft Yesj die terminologie over die inwendige & uitwendige reinheid misschien ook wel niet helemaal 'zèlf bedàcht'? Àls het klòpt dàt déze uitspraak belangrijk is, moeten we eigenlijk al met al nu zó óók VÈRDER nágaan wat de precieze betekenis ervan voor Yesjoea zèlf is geweest! In navolging van de traditie sprak hij ook gewoonlijk de zegen uit over wijn en brood: kòn hij tegelijkertijd geloven dat materiële dingen op zichzelf genomen in religieus op-zicht neutraal zijn? Al enkele decennia later zei Rabban Yochanan ben Zakkai tegen zijn leerlingen: 'NIET DE DODEN MAKEN JE ONREIN EN OOK NIET WATER, MAAR DE INZETTINGEN VAN DÉ KÓNING DER KÓNINGEN: G D HEEFT GEZEGD "IK HEB MIJN WET INGESTELD & MIJN VERORDENINGEN VASTGELEGD! GEEN ENKEL MENS HEEFT HET RECHT OM MÍJN VERORDENINGEN TE OVERTREDEN!" WANT ER STAAT GESCHREVEN "DE HÉÉR G D GEEFT 'T VOLGENDE WETTELIJKE VOORSCHRIFT"' (zie ook NUM 19:2; RabbanYochanan benZakkai had het hier over een bijbels gebod, terwijl het wassen van de handen slechts een laat voorschrift was en de veelzijdige reinigingsoffers- & nadere voorschriften van die uiterst punctuele farizeeërs vrijwillig waren!) Yesjoe zou het zèlf hoogstwaarschijnlijk niet zó hebben na-gezegd - 't wàs om maar één reden te noemen veel te rationalistisch! We kunnen - onder voorbehoud - zeggen dat morele maatstaven voor Yehosjoea vel belangrijker waren dan rituele waarden, maar dat is op zich nog geenszins het héle Verhaal! Zou Yesj sowieso in dit soort van scherp afgebakende theoretische categorieën nágedacht hebben? Inzake 't wassen v/d handen & 't plukken v/d korenaren v/d halmen waren de discipelen & níet de Leraar ietwat minder nauwgezet i/h 'naleven v/d Wèt'! Zèlfs dàt punt wordt niet al te vaak opge-mèrkt: als Yesj op 'n 'nalatigheid' van zijn discipelen gewezen werd, nam hij het niet alleen voor hen òp, maar geeft bovendien nog een heel veel schèrper antwoord dan zo'n geval lijkt te rechtvaardigen?! Lichaam & geest dienen in balans met elkaar gebracht te worden ...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende