df51b vertalen interpreteren aanpassen veranderen
OM
DE SCÈNE
WAT LEVENDIGER TE
KUNNEN MAKEN VOEGDE MEN
NU HET PLÙKKEN VAN DE AREN ERAAN TOE
ÈN VOERDE DAARMEE ZÓ DE ENIGE ÈCHTE OVERTREDING
VAN DIE WET IN DIE IN DE SYNOPTISCHE TRADITIE OVERGELEVERD IS?
In het geval van het wassen der hànden vóór 't eten ligt zo'n fout voor 'n misverstand
niet bij de synoptische traditie; 't voorschrift inzake 't wassen der handen behoort noch tot de geschreven,
nòch tot de mondelinge leer; ten tijde van Yesjoea's openbare optreden luidde 't voorschrift: 'het wassen v/d handen vóór 't eten
is aan te bevelen, reiniging ná het eten is verplicht'! DIE WOORDEN 'aan te bevelen' kunnen opgevat worden als 'is 'n kwestie van een (formeel) voorschrift v/h gezàg'! Er zijn ook andere voorbeelden te geven: sommige interpretaties passen beter bij 't debat i/d euangelies? Als we alles willen regelen & reglementeren tussen bevruchting, begrafenis, huwelijk & scheiding,
ons voor- & ons nageslacht is 't resultaat natuurlijk anders dan wanneer alleen 't gebod tot liefde &
'mededogen bestaat voor barmhartigheid & genade'?
Dit soort gebruiken & tradities
betrof rabbijnse regels die misschien ook al wel
voor 't eerst ontstaan zijn i/d generatie vóór Yesjoea .....
Zèlfs de fanatiekste dorpsfarizeeër van die dagen zou nog vol onbegrip
z'n hoofd schudden als iemand zou willen beweren dat Yesjoe de wet van Mosjeh gebróken had
àlléén maar omdat zijn discipelen niet altijd voor 't eten hun handen wasten! "HET IS REDELIJK om nu
te veronderstellen & aan te nemen dat tòt aan de verwoesting van De Tèmpel & mogelijk zelfs nog later
dit wassen der handen voor een maaltijd níet DOOR ALLE WIJZEN aanvaard was,
nòch DOOR HEEL ISRAËL
nágeleefd werd?
Hoe
dan ook:
sinds De Spiltijd
zitten we met dit vragen stellen
èn 't willen regelen & vaststellen vàn 'goed & kwaad'?
Afwijzen & aannemen, afsluiten &
inzicht doen
rijpen!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende