df49b spiltijdwetticismecivilisatiecultuurvrijheid


Één v/d taken die 't {S}Paulinisme èn andere bewegingen binnen 't vroege christendom op zich namen was 't scheppen van 'n op dit concept van vrijheid v/d wet gebaseerd ideologisch kader. I/d loop v/d geschiedenis v/h christendom is die bovenbouw steeds verder veranderd. Maar over 't geheel genomen moest 't blijven bestaan omdat dit 'liberalisme' 'n intrinsiek kenmerk is v/d West-Europese beschaving. Àls 't christendom zich eerst in Aziatische richting verbreid had, dan zou het specifieke rituele èn ceremoniële gebruiken ontwikkeld hebben, gebaseerd op de joodse wet, òm in dàt deel van de wereld een echte religie te kunnen worden. Het is dan ook 'n vergissing als men 't onbehagen van veel christelijke denkers & geleerden níet onderkent. Zij voelden zich altijd verplicht om nieuwe oplossingen te vinden voor het feit dat de stichter van hun godsdienstvrijheid een wetsgetrouwe jonge jood was die nooit gedwongen was om zíjn jodendom aan te passen aan de europese levenswijze? Yehosjoea stònd natuurlijk wèl voor het grote probleem van zíjn verhouding tot de wet en de min of meer geaccepteerde bepalingen daarin, maar voor dàt probleem komt elke gelovige jood te staan als men het jodendom serieus neemt! In de euangelies zien we dat Yesjoea's houding tegenover de wet soms onherkenbaar werd door de 'verduidelijking' van de euangelist èn rétouches van diverse latere auteurs? Toch bieden de synoptische euangelies, mits gelezen door de ogen v/d tijd waarin ze ontstaan zijn, nog altijd 't beeld van Yesjoe als 'n getrouwe jood die de wet in acht trachtte te nemen!

Maar weinig mensen schijnen nog te beseffen dat Yesj in de synoptische euangelies nooit werkelijk in strijd handelde met de toenmalige opvattingen van de wet ~ wellicht met als enige 'uitzondering' het 'korenarenplukken' op de sjabbatdag? In dàt specifieke incident is 't Lucky Luke (6:1-5) gelukt om nog het dichtst bij het oorspronkelijke verslag te blijven: 'Terwijl hij op een sjabbatdag door de eindeloze korenvelden liep, plukten zijn leerlingen korenaren van de halmen ~ zij wreven die tussen hun handen om de graankorrels ervan op te eten! Enkele Farizeeën zeiden toen tegen hen: "WAAROM DOEN JULLIE IETS WAT OP DE SJABBAT NIET MAG?"' Toenmaals was de nog algemene opvatting dat het wèl toegestaan was om op de sjabbat die al afgevallen graankorrels van de grond op te rapen en tussen je vingers te wrijven: vlg. rabbi Yehoedah, ook een Galileeër, was 't zèlfs al toegestaan om ze in de hand te wrijven, 't plukken ontbrak ...

Sommige Farizeeën rekenden 't z'n discipelen aan dat zíj handelden in overeenstemming met hun Galileese traditie & klaarblijkelijk was de Griekse vertaler v/h origineel is kennelijk niet op de hoogte van de gewoonten van de ietwat 'ruigere/verwilderde' plattelandsvolkje?
18 mrt 2016 - bewerkt op 20 mrt 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende