de onderscheiding van trappen van vol- 23b333tsodb


komenheid in de rkk-theologie èn de leer van de twee rijken in de protestantse theologie zijn naar TS' stellige mening béide als het er op aankomt nu al niet meer aanvaardbaar, maar dat wil nog niet zeggen dat we voortaan zomaar de vraag waarop ze graag een goed antwoord géven wìlden naast ons neer kunnen leggen zònderméér; v/d bergveldrede kan, zo zagen we ook in, al niet meer zomaar 'n politiek program gemaakt worden? Want als je dat wèl doet èn bovendien dènkt dàt zó'n programma uitvoerbaar zou zijn, dàn maken we ons schuldig aan 'n ernstige mìsvatting: men verwaarloost dan 't verschijnsel v/d conflicten & hun oplossing, waar 't voortdurend i/d "BVR" om gaat! Als je die overslaat kunnen ook bergveldredes als politiek programma alleen nog maar nog meer leiden tot een 'terreur v/d déugd' (à la Robespierre)?!! Het héérsen van gewèld, ònrecht & háát i/d wereld wordt door Yesjoea's bergveldredes echter juist níet vergeten: er wordt níet óverhéén gezien! 't Wordt er in tegendeel stééds wéér aan de orde gesteld? Yèsj hééft immers wéét vàn al die kwade neigingen ('yètsèr hárá'knipoog & schier eindeloze begeerten die er in mensen blijken te huizen 'van oudsher'! Hij wéét dàt de mèns in 'n geslóten cirkel zit van zèlfhàndháving, èn dàt 't met dé màcht ìn déze Wéreld zó gestèld ìs: óók zíj WÌL zìchzèlf hàndhaven èn grijpt náár gewèlddádige mìddelen òm zìchzèlf tèlkens wéér kéér op kéér te blíjven bevèstigen & VÈRDER úit te bréiden dóór 't verplètteren?!

Ook de bergveldredes benoemen al deze zaken tussen oorzaken & gevolgen! Ze zeggen niet: wees vredig, leef verzoend, heb lief, maar juist: zíe àf vàn gewèld, dènk ìnclusíef jouw Víjand, láát begéérte àchter je, tóón géén wráákgevóelens! Kortom, zíj zèggen wat SP zo'n tien- of twintigtal jaren láter ook zei: láát je nìet overwìnnen dóór 't kwáde, maar overwin 't kwade door 't góede te dóen in ROM 12:21!

En dìt àfzien vàn gewèld èn déze overwìnning òp háát & wráák zíjn 'n protèst tégen de structúren vàn déze Wéreld ('haOlàm haZèh'knipoog: 't ÌS dé zèlfoverwínning & zèlfovergáve die deze bergveldredes van Yesj van òns évenééns vragen: wat èchte politieke & sociale betekenis hééft! De BVR gééft géén progràm dàt met politieke màchts- en dwàngmiddelen verwezenlijkt Zóu Kùnnen wòrden, maar wijst ook ons 'n wèg van omkeer, inkeer, bekering die nu zó al mèt deze hoop & verwachting v/h hemels g dsrijk o/d aarde voor ogen 'n begin maakt mèt 'n Àndere Wéreld! 't Gáát i/d BVR niet om blauw politiek utopisme, maar 't aanwijzen v/d wèg die láág BEGÌNT, BÍJ 't wóeden van onrecht & haat, maar die òns wèl SÁMEN hóger vóert naar vrede & rècht, & dan wel dankzij 't aanstekelijk werk van Yesj na de Spiltijd.
12 jul 2016 - bewerkt op 13 jul 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende