~!@!~
Ja,
dat was zeer indrukwekkend
vanavond.
Eerst
The pianist
van Roman Polanski
& daarna
Des Teufels General
met Curd
Juergens ...
Bepaalde
herinneringen
passen blijkbaar heel wel samen:
het Nederlandse politie-uniform voor,
tijdens en na
de oorlog!
Het uniform
van het Nederlandse leger voor,
tijdens en
na ...
Welk
uniform dan ook:
'bevel is bevel'
& 'bevelen moeten
uitgevoerd
worden' ...
En
er raast nu
elke dag en nacht
zoveel seks, geld en geweld voorbij
op het "Nationaal Socialistische Beelscherm",
dat je bijna zou vergeten
dat er ook nog andere manieren
en wijzen van bestaan zijn
dan het brullen van
volksliederen,
vader- & moederlanden,
ouderloze kinderen en
George {Johnny} Walker Bush Jr.,
en al die andere oliemannen, napalm-
producenten met atomaire, chemische & biologische
ambities wereldwijd
& 'god zij met
ons' ...[
Natuurlijk moet
het kwade bestreden worden,
want als je de onderwereld helemaal z'n gang zou laten gaan,
dan zijn de hekken helemaal supergewelddadig
van de dam?
Maar
'het systeem' zelf
lokt misbruik uit, of beter gezegd:
'de mydimens' is eigenlijk maar een armzalig samenstel
van botten, pezen, spieren, wat vlees en vuistgrote
grijze massa ...
Blijkbaar zijn we
als machochimpbonobohomo
heel goed in staat om onszelf en elk ander te imiteren tot in het belachelijke tot we eens ons
wegen?
We
weten wel
dat de duvel
op de grote hoop schijt,
dat mydimensen over het algemeen
nog tamelijk chaotisch, onbetrouwbaar en vaak
[on]behoorlijk laf en
zwakzinnig
zijn ...
En we
geven er de voorkeur aan
om in sprookjes te geloven zolang ze
in onze kraam van pas
komen?
En
TOCH
ondanks dat alles
hebben we de mogelijkheid,
om OOK de goede keuzes te maken en ons
echte geweten te volgen als het er
op aan komt!
Ik
herinner me van jongsaf aan
het graf van mijn vader met een witte steen en daarop de tekst:
'de dagen des mensen zijn
als ...'!
De
oude boerderij van mijn
grootouders van vaders kant
en de lap grond die erbij hoorde:
voortuin, moestuin, oude houten schuren en het bakhuis,
bouwland en grasland, bomen, struiken,
bloemen en dieren
zoals 'het' was
'in den
beginne' ...
Al die scholen
en werkkringen,
het weigeren van militaire dienst,
gevangenis wegens het weigeren van vervangende krijgsdienst,
ontmoetingen met Waldenzen in de Po-vlakte begin jaren zestig,
zigeuners vlakbij Korinthe en Israel & Jordania
januari '67 & een paar jaar geleden:
heen en weer
dwars door moslimlanden
als Turkije, Iran, Afghanistan, Pakistan &
via India liftend & lopend,
een paar maanden in Japan & daarna de USSR
Transsiberische spoorlijn langs Wladivostok,
Birobeidjan, Moscow, Kiev
& Odessa ...
nou ja,
"Heralds of Free Enterprise",
Tsjernobyl, El Al & de Bijlmer ...
ik val weer eens in
herhalingsoefeningen?
Het enige
wat ik nu nog wil zeggen,
voordat ik de hele nacht doortik
en [nog meer]
wartaal ga uitslaan:
"HET"
is de moeite waard,
onder wat voor omstandigheden
je ook geboren bent,
wat je ook moet doormaken
en/of ondergaan ~een mensenleven is het waard om
geleefd te worden,
voorzover
ik 'weet'
& elke dag weer
'mydiopenneer'
ervaar.
~*~
Van
begin tot
einde.

















