Brussels lof helpt tegen snotneus- & vogelgriepjes


~*~

IEDEREEN
weet ondertussen wel
dat de bijbel 'sinds kort' opnieuw
in het Nederlands
is vertaald?
Iedere Nederlander
kan ZELF uiting geven aan zijn/haar eigen diepste
gedachten, gevoelens en dadendrang
in woord en geschrift!
Net als onze eigen uitingen van gemoedstoestand
gaat ook slechts maar een klein deel van de psalmen
over 'lofprijzing' & 'dankzegging',
terwijl het overgrote deel het karakter heeft van
'klaagliederen'
...




DEZE TWEE
categorieen komen overeen
met onze eigen meest voorkomende situaties:
misere & welbevinden?
Ik heb het nooit precies onderzocht,
maar ik denk dat in de doorsnee boekwinkel de verhoudingen
meestal net andersom liggen!
Ten minste 70% van de boeken, platen en geschenken
spreekt ons aan op ons welbevinden,
terwijl een veel kleiner percentage ons aanspreekt
op onze misere ...

VOORWAAR,
voorwaar ik zeg je:
een teken aan de wand aangaande ons recente
mydimachochimphomobonoboverleden?
Koning David gaf duidelijk bevel
dat ZIJN volk een klaaglied moest leren
volgens 2 SAM 1:18!
WIJ zeuren over dingen
die we niet in de hand hebben,
wij klagen over de omstandigheden die volgens ons
veranderd zouden moeten
worden ...

NET ALS JOB
klemden de psalmisten zich vast
aan een geloof in "G ds goedheid",
ONDANKS de schijn van het tegendeel,
en ze riepen om GERECHTIGHEID!
ZIJ klaagden dat "G ds wil" NIET geschiedde
op aarde, zoals in de hemel?
De poezie die DAARUIT voortkwam,
hielp hen bij HUN 'mydi'-pogingen om HUN geloof
in overeenstemming te brengen met de
dagelijkse werkelijkheid ...

TEGEN WIE
zul jij jouw meest INTENSE,
irrationele - in de betekenis van onvolgroeide & onsamenhangende -
WOEDE uitspreken?
Zou jij dat doen tegen iemand die jou kan ontslaan of die jou
een plezierige positie of relatie kan afnemen?
Waarschijnlijk NIET!
Je vertrouwt ZO IEMAND niet ...
Je geloof niet dat hij of zij de DIEPTE VAN JOUW TELEURSTELLING
EN VERWARRING ZOU KUNNEN PEILEN?
Paradoxaal genoeg is degene die jouw klacht aanhoort
en tegen wie jouw klacht is gericht,
iemand die JIJ diep en onvoorwaardelijk
vertrouwt: DE 'mydi'-TAAL van de klacht is de schaduwkant
van 'het geloof' ...

OMDAT
veel psalmen zijn geschreven
door de leiders van Israel,
geeft dit boek een kijkje achter de schermen van de emotiomele geschiedenis van een volk?
Ik ken geen vergelijkbare verzameling van persoonlijke reacties
op een episode in de oudheid!
In de psalmen kunnen we lezen WAT een koning BAD,
NADAT hij overspel en moord had gepleegd,
nadat hij ontsnapt was aan een moordaanslag,
en na een NIEUWE hoofdstad aan "G D"
te hebben 'gewijd' ...

HOE STAAT HET
met onze eigen vertaling
van ONS voelen, denken en doen?
Zijn WIJ in staat om ons te uiten over
'alles wat ons aangaat'?
En hoe staat het met onze verhouding
tussen klagen, prijzen & eerlijk onze mening geven,
verafschuwen, genieten & 'mensworden',
onze menselijke 'aanwezigheid' om OOK te gaan
leren leven en 'vroeger of later' af te sterven en ons
'individuele estafettestokje'
door te geven aan de volgende
generaties?

TIJD NU
voor de trouwe ochtendkrant
met 'de rest van de wereld' in het aanschijn
van het ochtendgrauw:
het zal mij benieuwen wat DEZE DAG
weer allemaal 'te zeggen heeft'
en wat 'ik eraan doe'?
De 'geest' is gewillig maar
'het vlees' is zwak,
of is het misschien toch
'andersom'?

engel
11 jan 2006 - bewerkt op 28 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende