botoxrun thunderroad badlands the river hungry me!


@


EEN
telkens
terugkerend
tussenvraagje
voor we verder gaan op onze
wisselvallige myditijd- & ruimtereizen:

HOE KOMT HET nu
dat die drie grote religies
die we al eerder noemden de afgelopen jaren
stuk voor stuk vaak zo vreselijk onverdraagzaam zijn

[geweest?] zowel naar binnen als
naar buiten?


Er
MOET
haast wel
een reden voor zijn
die ze samen delen,
en die reden IS er ook!
Ze beroepen zich alledrie op
'openbaring' van "Boven"
door middel van een heilig boek,
TeNaCH/Thora, Bijbel {OT & NT} en de Koran.
Het is helemaal niet mijn bedoeling
om ze alledrie zomaar
over EEN kam te scheren,
maar ze bezitten WEL alledrie
dezelfde status van 'openbaringsboek',
en mitsdien
worden ze in de omgang meestal
met gelijke 'eerbied'
omgeven.


HET
'sleutelwoord'
is "OPENBARING",
in de zin van informatie
aan de mens over g d,
over "ZIJN" werken, Zijn WIL,
en dat van g dswege?
Geautoriseerde info
dus
...


DEZE
formulering geeft aan
dat de drie grote religies NIET [meer]
ZONDER ELKAAR te denken zijn: het 'heilige boek' gaat bij alledrie
- zij het op verschillende wijze -
terug op EEN en Hetzelfde beeld
van een persoonlijk
voorgestelde
G d!


De
HERKOMST
van deze voorstelling[en] [het polytheisme]
zullen we NU nog maar even laten liggen:
al eerder hebben we daarover al uitvoerig info gegeven?
G d is 'van huis uit' de 'g d van Israel'!,
DAARMEE begint het mydiverhaal van de drie religies [waar israels g d vandaan komt
is een vraag die maar al te vaak ook helemaal
wordt vergeten]!


De g d van Israel
wordt door het christendom overgenomen
als de g d van de christelijke kerk, het z.g. nieuwe g dsvolk,
en de ISLAM neemt een soort van mengvorm van beide 'godengestalten' OVER
in de vorm en onder de naam van "ALLAH"
[dit woordje betekent
G D]
...


De
TREKKEN
die de g d van Israel,
de g d van de christelijke kerk
EN de g d van de islam gemeenschappelijk hebben,
zijn dan ook VELE:
g d is schepper van mens en wereld,
hij/zij is rechtvaardig, barmhartig [rachmanoerachiem] en gestreng
maar TEVENS tegelijk vergevingsgezind voor de berouwvolle zondaar,
en EENMAAL zal hij/zij OOIT 'n eind- of tussenrekening houden:
voor de 'gezaligden' liggen de hemelse gewesten & paradijzen
compleet met schone maagden en knappe knapen
als het ware alreeds kant & klaar te wachten,
en voor de 'onboetvaardige'/harteloze
gewetenslozen
de hel
...


Ik
doe maar
een losse greep
uit de voorhanden goederen en materialen:
het zijn immers ook trekken die in Ieder & ELK
van de drie godsbeelden
terugkeren?


Van DAARUIT
laat zich verstaan dat 'het' in principe NIET [helemaal] onmogelijk is
dat joden, christenen en islamieten
zich [al] een eindweegs met elkaar
kunnen verstaan!


Als de geschiedenis echter
niettemin laat zien dat vreedzaam samenleven
slechts bij UITZONDERING [goed] gelukt,
dan MOET daar een reden voor zijn.
en DIE is er
OOK
...


Er doet zich
GEEN huisvredebreuk voor,
zolang de wegen parallel blijven lopen,
maar loopt nu eenmaal WEL uiteen over WAT men
voor 'geopenbaarde waarheid' houdt, DAN ontstaat fictie,
en MEER dan dat:
'openbaring' brengt onvoorwaardelijke
en universele BINDING mee
aan wat van "G dswege" is
'bekendgemaakt'.


Onverdraagzaamheid
is als het ware bij wijze van spreken en schrijven
telkens weer [alweer] ingesloten in 'het' gegeven,
dat ELK van die drie grote 'wereld'-religies
CLAIMT over de [unieke?] kennis
van 'g d' en 'zijn/haar wil'
te beschikken.


Slaap lekker,
droom er eventueel over,
en maak er maar wat van
'asjekan':
straks of later zien we
dan wel weer verder
'wat te doen'.

@
12 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende