-WEER
EENS
HELEMAAL
ziezaazoo
lilalo
wiewaawoo
waanzinnig gedroomd:
ALLES lijkt
echter dan echt
en TOCH WEET IK
dat ik droom ~ voelen,
denken, doen, kleuren & geuren
verleden, heden
en toekomst {?} worden
TOTAAL
door elkaar heen
gehutseld
EN dat is vreselijk
spannend,
grappig, angstig,
geruststellend &
interessant!
Alleen
maar jammer
dat het allemaal {?}
net zo vlug vervliegt
in totale vergeetachtigheid
als het is
opgekomen?
Alsof het
individueel/collectieve brein
grondig gestofzuigd is,
opgepoetst en
gelucht ...
HOEWEL?
Anyway:
het [was/is]
zij zo!
Ik
zou het
voor niets [voor geen goud!] ter wereld
willen missen ...
Alsof alles
wordt omgekeerd,
in een galerij vol met 'lachspiegels',
griezelgrotten, doolhoven,
'supergeheugen' vol met variaties op
oertijden & moderne tijden
PLUS 'De
Toekomst'?
In
feite dus
eigenlijk
net zo iets
als het OT waarin
"Het myDiVerhaal" verteld wordt
van de 'schepping en de val'
[het uit de boom klimmen & kom van dat dak af!],
en alsmaar weer verder vervolgt met
'g ds inspanning'
om een 'natie te bouwen'
op de puinhopen van het schijnbaar
eindeloze menselijke talent
om puinhopen te maken
en daarop voort te bouwen
door middel van het
'menselijk falen',
balen en omver halen,
om a.h.w.
'overnieuw te beginnen'
bovenop de ruines van het
'verleden'?
OF
zoals het NT
dat weer voortbouwt
op de geschiedenissen van het "Oude",
maar er een nieuwe interpretatie aan geeft
door de POINTE van
Het Verhaal opnieuw te
benadrukken!
"HET"
identificeert
"Yehosjoea"
met 'het zaad van de vrouw'
dat in de 'hof van Eden'
[Babel dus waar 'het doorvertelde'
voor het eerst wordt opgeschreven zo'n
2500 jaar geleden?] en legt DAN
op allerlei komisch realistische wijzen verbindingen
met andere 'centrale figuren':
de "Tweede Adam/Chava",
opnieuw 'van zijn kruis afgeklommen'
de "Zoon van Avraham/Abraham/Ibrahiem" of ook wel
'zoon van David' [& "Sjlomo" enzovoorts]
EN natuurlijk ook 'een kind van g d'
zoals 'jij &
ik' ...
In
'zekere zin'
is die hele geschiedenis van het OT
bijna tweeduizend jaar geleden a.h.w. 'gerecycled',
hergebruikt als
wegbereiding voor "Yehosjoea haMasjiach",
waarbij bijna alle figuren die erin voorkomen,
doorverteld & herschreven,
aan Yesjoea familierelaties, identiteit
en 'een volk'
geven?
En
WAT had 'g d' voor
met die eeuwenlange, gecompliceerde geschiedenissen,
sprookjes, mythen en legenden, getuigenissen en
'gissingen' van de [zij van de 'overkant', 'van de weg']
Hebreeers?
DAT
'antwoord'
is in het NT
'overduidelijk':
'g d wilde' Yesjoe 'doen komen'!
Hij is onderhand nog steeds niet helemaal 'klaargekomen',
maar TOCH ...
"HIJ/ZIJ"
de 'pelgrim',
'de nieuwe mens':
kwam op de wereld [achteraf gezien!]
om 'de wereld met g d te verzoenen' door
'g ds koninkrijk uit te breiden'
& 'voor te bereiden',
OVER alle rassengrenzen heen {Volgens Paul!},
naar 'de hele bewoonde
wereld' ...
"DE Hele Schrift"
bestaat uit twee delen: de 'wet & de schriften'
EN 'het evangelie' ~ de wet toont de ziekte aan
en het evangelie geeft
'de remedie'?
En DAT
brengt ons weer
bij de graffiitirap op de zwerfkei
van het platteland van de jaren zestig in 'midden-nederland':
WAT geneest die YESJ nou eigenlijk?
Op WELKE vragen geeft Yesjoe antwoord?
Blijf ik 'vasthouden aan een geloof',
zoals ik mij bijna ook niet meer helemaal kan ontdoen
van mijn 'regionaal accent'
waarmee ik ben
'opgegroeid'?
OF
geeft
Yehosjoea als "Masjiach"
INDERDAAD antwoord op bepaalde fundamentele vragen
die 'mijn hele existentie'
raken ...
ALS
dat het geval zou zijn,
DAN kan ik me net zo goed bekeren tot het 'judeisme'
[de een of andere vorm ervan]
en me uitsluitend bij het OT
houden?
Als ik
het OT nog eens overzie,
speciaal de gedeelten die ik in de afgelopen jaren
heb 'behandeld', dan keren drie vragen, in verschillende vormen,
telkens steeds weer terug -
dezelfde vragen waarin al mijn twijfels
zijn samengevat!
Ik kom
steeds weer terug
bij het OT
omdat DAARIN
die vragen
NIET uit de weg worden
gegaan:
Beteken ik iets?
Geeft 'g d de geest'
om mensen?
Waarom 'doet g d niets'
Het antwoord op deze vragen
is bepalend voor mijn geloof,
en ALS
YESJ het 'antwoord' is
['ANDERS
dan de orthodoxe,
fundamentalistische, traditionele,
sektarische & seculaire pluralistische
katholieke protestantse neoliberale & sociale
interpretaties weliswaar',
maar toch ...],
DAN zal 'hij/zij'
op de een of andere manier
moeten ingaan op
DIE
vragen.
Maar
eerst even wat
eten en drinken want
als ik te lang doorga met al dit
getik & getokkel dan val ik van m'n stokje,
ga steeds meer fouten maken of
'delete 't hele zaakje'
per 'ongeluk'.
TOT straks of
later.
