Berendbotjeginguitbaren263b: De farao keek Yosef ~
BEDUUSD
& SPRAKELOOS
AAN, OMDAT TOT
NU TOE NOG NOOIT
IEMAND HET GEWAAGD HAD OM
DE BOODSCHAPPER TE ZIJN VAN ZO'N
rampzalig bericht! Er brak onder de hovelingen
een verontwaardigd rumoer uit, want een dergelijke brutaliteit
kòn de farao niet over zijn kant laten gaan? Iedereen verwàchtte
de onmiddellijke arrestatie èn executie van de Hebreeuwse slaaf die zo onnozel geweest was
om zijn gedachten vrijelijk uit te spreken! Yosef voelde die vijandigheid als giftige pijlen prikken in zijn huid
en begreep dat hij zich zèlf mèt zijn openhartigheid òpníeuw in Geváár gebracht had?! Hij moest proberen om zijn wereldschokkende boodschap nu zo meteen een gùnstige wènding te geven, ànders wachtte hem 'n nieuwe pùt,
en wel z'n allerlaatste, zijn gràf!
"DE GODEN
WAARSCHUWEN DE FARAO
VOOR DEZE RAMP OMDAT ZE DOOR WIJS BESTUUR
VOORKÓMEN KÀN WORDEN!" zo sprak hij. "WÀT HÉÉFT 'N WÁÁRSCHUWING ÀNDERS VOOR ZÌN?
DÌT ÌS WAT DE GODEN AAN Ú WÌLLEN ZÈGGEN: ÉÉT IN TIJDEN VAN 'N GROTE OVERVLOED NÍET ÀLLES ÒP,
MAAR SPÁÁR, ZÓDÀT U TE ETEN HEEFT IN TIJDEN 'Van tegenspoed': de farao zou er dáárom nu goed aan doen
om naar een verstandig èn wìjs màn te zoeken en het bestuur over AeGYPTe aan hèm tóe te vertrouwen? Ìk raad u aan
om dan in het Héle Lànd opzichters aan te stellen en tijdens die jaren van overvloed een vijfde te vorderen van wat het land òpbrengt!
Natuurlijk ZÙLLEN er mensen zijn die géén belasting wìllen betalen en in òpstand willen komen? Dàt zijn de mensen
die niet begrijpen dàt het al-gemeen belang óók in hùn belang is? Zíj moeten wel met harde hand
aangepakt worden! 't Gevorderde graan moet opgeslagen worden in de steden: dáár 'Wáár
de voorraadschuren goedbewaakt kunnen worden'!! DÀN zal er niet alleen voldoende voedsel zijn
om er al die magere jaren mee door te komen, ú zult zó óók de príjs kunnen bepalen van èlke débèn graan
die ú op de markt zult kunnen brengen!! Stèlt u zich eens vóór wàt dìt àlles de schàtkist
zou kunnen òpléveren wanneer de Staat de Énige is
dìe de hònger van de bevolking
kan stillen!"
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende