~~~
TSJAH,
eerst zweeft
de wind van 'geest' en adem over het water.
Men ziet door de duisternis het licht schijnen over woestijnen en leegte,
land en water, sterren, vogels en vissen, dieren, mannetjes en vrouwtjes of 'mannen' & 'manninnen',
leert om door de bomen ook het bos te zien met vruchten, planten, bloemen, paddestoelen,
kinderen, borstvoeding, vijgen en olijven, grassen, granen en voor dat alles
'namen'!
~~~
Leert o.a.
de verschillen ervaren tussen goede en kwade zaken, jaloezie en doodslag, ongehoorzaamheid en waanzin,
pijn en geluk, verdriet en genot en
wat al niet?
[]
~~~
NOACH
werd landbouwer
omdat het zwervende nomadenbestaan met kudden schapen,
geiten en runderen toch wat vermoeiend bleek te zijn en op de zee rondzwalken ook niet alles is:
dus hij plantte een eigen
wijngaard!
~~~
Volgens
het mydibijbelverhaal
werd hij daarna dronken van de wijn
en lag apenaakt
in zijn
tent?
CHAM
{'heethoofd'},
de jongste zoon van Noach
en de vader van Kana'an,
zag hem zo en vertelde dat aan zijn broers
SJEM ['naamgever'] & YEFETH ('kustbewoner'
:
dezen legden vervolgens
met afgewend gezicht
een mantel over hun vader
heen!
Toen
Noach,
uit zijn roes ontwaakt,
hoorde wat er gebeurd was,
vervloekte hij het nageslacht van Cham
[zoals VOOR hem ook Adam, Chava & Kayien
al waren 'vervloekt'?]:
"Vervloekt
zij Kana'an,
knecht van zijn broers zal Kana'an zijn,
de minste van alle knechten
en geprezen zij de HEER {"YHWH"} de "G D" van SJEM:
knecht van Sjem zal Kana'an zijn?
Moge 'g d' ruimte geven aan Yefeth,
hem laten wonen in de tenten van Sjem:
knecht van Yefeth zal
Kana'an
zijn?"
===
UIT
CHAM,
Sjem & Yefeth zijn
in het mydivervolg daarna
de volken op aarde ontstaan.
Op grond van de vervloeking van Noach rekende men veel later
Cham tot de voorouder van de 'zwarte mensen', net als Kayien {?};
de bewoners van het Midden-Oosten
werden later, naar Sjem,
'sjemieten'
genoemd ...
---
Religie
en enkele duizenden jaren van
'wereldgeschiedenis' in een 'notendop': eenvoudiger KAN het bijna niet?
"OOIT" werd er op de hele aarde EEN enkele taal gesproken!
Toen de mensen in oostelijke richting trokken,
kwamen ze in Sjinar bij een vlakte,
en daar vestigden
ze zich ...
~=-
Ze
zeiden
tegen elkaar:
"Laten we van klei blokken vormen
en die goed bakken
in het vuur!"
De kleiblokken
gebruikten ze als stenen, en asfalt als specie.
Ze zeiden:
Laten we een stad bouwen
met een toren die tot in de hemel reikt. DAT zal ons pas ECHT beroemd maken,
en dan zullen we niet over de hele aarde
verspreid raken?"
Maar TOEN
daalde de HEER {'yhwh'} AF
om te kijken naar die stad en de toren die de mensen
aan het bouwen waren!
DIT is EEN volk
en ze spreken allemaal EEN en Dezelfde taal,
dacht "DE HEER", en wat ze NU doen is nog maar
Het BEGIN?!
ALLES
wat ze verder nog van plan zijn,
ligt NU binnen hun
bereik?
Laten we
naar hen toegaan
en spraakverwarring onder hen teweegbrengen,
zodat ze elkaar in het vervolg niet meer kunnen verstaan!
"DE HEER" verspreidde hen van daar over de hele aarde,
en de bouw van die stad
werd gestaakt?
ZO
komt het dat die stad BAVEL,
want DAAR bracht 'de heer' verwarring in de taal die op de hele aarde gesproken werd,
en van daar verspreidde 'hij' de mensen
over de hele
aarde.
DIE
"Babylonische spraakverwarring"
heerst NOG STEEDS
& is mede de oorzaak van het feit
dat wij ook hier in myDi verschillende talen hanteren:
niet 'alleen maar'
Nederlands, Engels, Frans,
Italiaans, Tsjechisch, Duits, Hebreeuws, Japans
& "SANSKRIET",
maar vooral ook 'dezelfde taal'
met een TOTAAL
ANDERE vertaling,
interpretatie en
betekenis.
