AssyriaBabbeloniaChristendomDemokratiaEkologica?!?


~*~

HET
myDiBoek
der Psalmen,
dat ongeveer precies
Middenin de Bijbel
is opgenomen,
geeft ons
een samenvatting
van het leven met G D
door middel van persoonlijk
gekleurde oermydiverslagen
over geestelijk leven
en allerlei aanverwante
zaken.



Ik
benader
de psalmen e.d.
dus niet in de eerste
plaats als een student
op zoek naar kennis,
maar veel meer als
een soort van mede-
pelgrim op zoek
naar andere
medepel-
grims:

het
ALLEREERSTE
en grote 'gebod'
is de HERE, onze "G D",
{YHWH} "DE WORDENDE",
binnenin en rondom ons,
lief te hebben met
heel ons hart
en met
heel
onze ziel
en
met heel ons
verstand [indien
aanwezig!]
~

MEER
dan
enig ander
boek in de hele
bijbel, laat het boek
der PSALMEN ons zien
HOE een oprechte,
gevoelvolle en blijvende
relatie met 'g d' er
eerlijk
uitziet van
binnenuit:

wild
en ontstuimig,
boeiend en vooral
interessant & onverhuld
['besneden'],
afwisselend en
vreselijk subtiel als een
spiegel van je ziel
die
alles
openlijk laat zien
'wat er speelt'
in ons
spirituele
leven?

~*~

ON~
GEORDEND
als het leven
zelf!

Het
wonder
van de poezie
onvouwt zich op subtiele wijze.
Vooral TEGENWOORDIG is het maar zeer zelden
dat we poezie lezen om KENNIS
te vergaren?

We
lezen
POEZIE,
omdat het SPEL
met WOORDEN & BEELDEN
ons 'genoegen' verschaft en
ons ONTROERT!


TOCH
is het mogelijk
dat een geslaagd gedicht ons iets geeft
dat alle kennis VER
te boven gaat:
een verandert
{VERANDEREND}
inzicht ...

DAT
is ook het wonder
dat de psalmen ook uiteindelijk in mij
hebben bewerkstelligd:
ze hebben mijn inzicht in een relatie met g d
[de onbekende 'wordende' bondgenoot]
verdiept!

TEN
DIEPSTE
helpen de psalmen mij
om de tegenstelling te overbruggen
tussen mijn geloof en
wat ik in het leven
ERVAAR.

Als
klein kind
leerde ik
van mijn moeder
om 'kindergebedjes
op te zeggen'
voor en na
het eten en slapen in
de trant van
'here-zegen-deze-spijze-amen',
'ik-ga-slapen-ik-ben-moe:
'k-sluit-mijn-beide-oogjes-toe';
''t-boze-dat-ik-heb-gedaan:
zie-'t-here-mij-niet-aan' ....
'je dankt de natuur voor alles wat we
ontvangen' &
'je spreekt je angsten,
hoop en verwachtingen uit':
het ritme van dit soort 'gebedjes'/inbeddingen
heeft bijna de charme van een magisch oer~
ritueel en zou ook in de psalmen
kunnen staan ...


HOE KAN HET
eenvoudiger?

"Theologische
grondbeginselen' zoals
zegening & dankzegging,
[h]erkenning van
'de grootse
Natuur'
EN
'onze
eigen behoeftige
eenvoudige kleinheid'
samengebald in kinderlijke woorden
van een paar simpele
lettergrepen!

EN
TOCH
moet ik je zeggen
dat het 'bidden' van deze
'gebeden/beddingen/bedingingen'
met oprechtheid en overtuiging een
'geloofsbeproeving a la Avraham'
voor mij heeft
betekend ...

WAAROM
krijgen we niet meer
'duidelijke bewijzen' van
'g ds veronderstelde grootheid'
en de 'zinvolheid' & 'het nut'
van ons eigen ellendige
bestaan?

WAAROM
zijn geleerden
die hun leven lang
de wonderen van de natuur bestuderen
en van 'voortgaande [r]evolutie{s}'
MINDER geneigd om deze wonderen
aan "G d"/'g d' toe te schrijven
dan ongeletterde oer~
analfabeten?


WAAROM
is ook juist 'onze eeuw'
zo vreselijk geteisterd door
krankzinnig goddeloze tirannen
als Joseph Stalin, Adolf Hitler, Idi Amin,
Pol Pot, Kim Young Ill, Father & Son Bush &
hun olievattrawanten
wereldwijd?


WAAROM
zijn er juist in DEZE eeuw
zoveel ontelbaar meer onschuldige kinderen
ter dood gebracht, al of niet om EEN of Ander 'geloof',
dan in alle voorgaande eeuwen
samen ...

ALS
G D 'zo goed' is
en 'zo vreselijk belangrijk':
waarom stierf mijn vader dan voor zijn dertigste,
stierven ontelbare joden, christenen, moslims, hindoes en boeddhisten
in een holocaust, shoah, genocide, natuur/vuur/water~
en/of 'atoomramp'?

WAAROM
is het 'meest religieuze deel'
van de wereldbevolking, van 'gekleurde afkomst op het platteland'
in onze gigantische achterbuurten van wereldsteden,
juist het meest door armoede 'getroffen' EN
zonder enig uitzicht op verbetering
van hun 'aids'~positie?

"G D"
danken
voor dit eten en zegenen
voor het slapen
gaan?

Ik
bleef dat
ZELFS nog bidden
als 'eigenwijze puber',
toen ik dacht te weten
dat onze voedselvoorziening
meer afhankelijk was van massale 'natuurbeheersing',
'schaalvergroting', vakmanschap voor 'boter-, kaas- & vleesbergen', 'melkplassen' & super-'eierfabrieken', 'massa-industrie' & 'ongekende' vernietiging van grondstoffen en producten
EN mensen van alle
leeftijden ...

Maar
ondertussen:
wat te denken van Soedan, Somalia, Sahel &
Iran, Irak, Pakistan, Afghanistan, Kasmir, Sri Lanka, Birma, China?
Amerika, Afrika, Asia & vluchtelingenstromen heen en weer tussen al die
continenten ~ HOE kunnen ze 'g d' danken als ze sterven van
honger of aids, overgewicht &
harteloosheid?

ALS
het JOU
enigszins ongemakkelijk wordt
bij het lezen van dit soort 'nieuws',
dan doe je er goed aan om de psalmen
eens door te lezen:
die bevatten de smartelijke mydidagboeken van mensen
die graag wilden geloven in een liefdevolle, genadige, trouwe g d,
terwijl de wereld rondom hen in stukken
uiteenviel!


Sorry,
dit loopt weer eens lichtelijk
uit de mydi~
klauwen?


TE
kort door de bocht,
te langdradig, hardvochtig, twijfelmoedig,
lafhartig en onverantwoord
'chaotisch'?


EERST
maar weer eens wat
eten, drinken en uitrusten van al die
vermoeienissen?


DAN
kunnen we later
altijd nog verdergaan met al die
variaties op thema's dichterbij
en wat verder
af!

engel
liefdesverdrietverliefdliefdesverdriet
huilennahnahgemeenverward
gaap!bah!blozensneakyboos
verdrietigerg vrolijkvrolijkcool!knipoog
~!@#$^*^$#@!~
07 jan 2006 - bewerkt op 25 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende