angst voor bloedwraak in eindeloze burgeroorlogen!
*
yosjeev beseeter elyon betseel sjadai yitlonan
wie in de beschutting van de allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de ontzagwekkende
omar layahweh machsie oemtsoeratie elohai evtach-bo
zegt tegen de heer mijn toevlucht mijn vesting mijn g d op JOU vertrouw ik
kie hoe yatsielcha miepach yakoesj miedever hawot
HIJ bevrijdt je uit het net van de vogelvanger en redt je van de dodelijke pest
be'evrato yasef lach wetachat-kenafai techseh tsienah wesocheerah amieto
HIJ zal je beschermen met zijn vleugels onder zijn wieken vind je een toevlucht zijn trouw is een veilig schild
lo-tiera miepachad lailah meecheits yaoef yomam
de verschrikking van de nacht hoef je niet te vrezen ook de pijl niet die overdag op je afvliegt
miedever baofel yahaloch mieketev yasjoed tsaharayiem
noch de pest die rondwaart in het donker noch de plaag die toeslaat midden op de dag
yiepol mietsiedcha elef oervavah miemienecha eeleicha lo yiegasj
al vallen er duizend aan je linkerzijde en tienduizend aan je linkerhand jou zal niets overkomen
rak be'eineicha tabiet wesjieloemat resjaiem tiereh
open je ogen en zie hoe wie kwaad doen worden gestraft
kie-atah yahweh machsie elyon samta me'onecha
JIJ bent mijn toevlucht HEER als je mag wonen bij de allerhoogste
lo-teoeneh eeleicha ra'ah wenega lo-yiekrav beahalecha
zal het kwaad je niet bereiken geen plaag je tent ooit treffen
kie malachai yetsaweh-lach liesjmarcha bechal-deracheicha
HIJ vertrouwt je toe aan zijn engelen die over je waken waar je ook gaat
al-kapayiem yiesaoencha pen-tiegof baeven raglecha
HUN handen zullen je dragen je voet zal niet stoten aan een steen
al-sjachal wafeten tiedroch tiermos kefier wetanien
leeuw en adder zul je vertrappen roofdier en slang vermorzelen
kie vie chasjak wa'afalteehoe asagveehoe kie-yada sjemo
ik zal bevrijden wie mij liefheeft en beschermen wie mij met naam vertrouwd is
yiekraeenie we'e'eeneehoe iemo-anochie vetsarah achaltseehoe wa'achavdeehoe
roep jij mij aan ik geef antwoord in de nood zal ik bij je zijn je bevrijden en met roem overladen
orech yamiem asbieeehoe weareehoe biesjoeatie
je overvloed geven van dagen IK zal je redding zijn
Zolang ze zich
konden herinneren
had hun leven uit angst bestaan
en wij leerden langzaam de reden hiervoor
begrijpen ...
In de primitieve cultuur
bestonden er maar twee verklaringen voor de dood:
je stierf door geweld of door
een vloek!
De machobonobo's
geloofden niet in een natuurlijke dood:
wetenschappelijke kennis
ontbrak ...
Voor de dood door geweld
was meestal de wet van de zogenaamde bloedwraak verantwoordelijk:
als ik een strijder was en mijn broer zou worden vermoord door een lid van een andere stam,
dan hadden mijn familie, mijn stamleden en ik de PLICHT
om wraak te nemen voor zijn dood ...
De wraak
beperkte zich niet alleen maar tot de dader en diens familie,
maar was van invloed op
de HELE stam!
Het geloof in de dodelijke vloek
speelde op fatale manier in op het systeem
van bloedwraak?
Bijvoorbeeld:
een stamlid vecht met een 'ander'
korte tijd later sterft iemand van die stam een natuurlijke dood:
onmiddellijk wordt door de stamleden beweerd dat DAT is gekomen door de vloek die 'de ander'
wegens de ruzie die aan de dood voorafging
hebben uitgesproken ...
Ze gaan op pad
om de dode te wreken en doden
een ander lid die misschien net op jacht was
of whatever ...
De "ANDEREN"
zijn er op HUN beurt absoluut zeker van dat het een vijand geweest is die de jager [of wie dan ook]
doodde, omdat ze net EEN van HUN stanhoofden [of wie dan ook]
hebben gedood!
Omdat
IEDEREEN
die tot de betreffende volksgroep behoorde OOK onder de wet van de bloedwraak viel,
bevond ELK stamlid zich
in gevaar ...
Of het nu
een man, vrouw of
kind was.
Daar
kwam dan nog bij
dat de stamhoofden er verantwoordelijk voor waren om vrouwen te ritselen voor de mannen van hun stam?
Vanwege het hoge sterftecijfer,
en vooral omdat de stammen in polygamie leefden,
was er ALTIJD een gebrek
aan vrouwen ...
DUS
ging het stamhoofd op strooptocht en stal een vrouw/maagd/kind bij een andere stam
en vaak ook nog van een andere man?
Het kwam vaak voor dat de man van die vrouw
daarbij gedood werd en dat de vrouw, samen met haar kinderen,
werd ontvoerd om haar aan een ander stamlid als
vrouw te geven!
En DAAR
moest natuurlijk weer WRAAK
op en voor genomen
worden ...
De stammen
waren terechtgekomen
in een oneindige spriraal van tomeloos geweld:
een vicieuze cirkel die steeds gewelddadiger en extremer werd ...
Ze ontmoetten
op den duur elkaar ALLEEN nog maar
om elkaar te
DODEN!
Ze leefden
VOORTDUREND IN ANGST
omdat NIEMAND van hen aan de bloedwraak kon ontkomen
als het 'zover' was?
Ze zakten
STEEDS DIEPER in hun eigen ellende,
tot er uiteindelijk nog maar een paar van hen over waren ...
En ZO had zich een cultuur ontwikkeld die er ALLEEN nog maar op gericht was
te 'overleven door
te doden' ...
Tussen
DEZE FRONTEN VAN HAAT
groeiden de kinderen
op:
ze kenden geen geborgenheid of onschuld!
ZE MOESTEN wel aanzien hoe mensen van wie ze hielden voor hun ogen werden gedood
en op wrede wijze werden mishandeld?
Soms,
als BEIDE ouders bij een wraakactie waren gedood,
zwierven de kinderen moederziel alleen rond
tot iemand ze vond of zijzelf ook
stierven ...
Kortom:
angst, bijgeloof,
haat, afgunst, jaloezie, nijd, wraakzucht,
blinde razernij en DAT eeuwenlang
achter elkaar ...
Slavernij,
onderdrukking, machtswellust,
blind opportunisme en traditionele rituelen vol van
afzichtelijke verminkingen van lichaam, geest,
omgeving en harten vol angst
en haat ...
WIE
zal ons redden van dit schijnbaar uitzichtsloze lot
van doem, dwaasheid, dolgedraaid geweld,
blinde hebzucht en totale
kortzichtigheid?










#
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende