ahimsa


~ 'de gnostische mythe' ~

Het
mens-
en 'g ds'-beeld
binnen de meeste esoterische bewegingen
houdt in dat er in het oerbegin vanuit het 'eeuwige'
goddelijke elementen gevallen zijn
in de 'materie'.


Zo is de mens
een lichamelijk wezen met een goddelijke kern.
Deze kern moet bevrijd worden uit de materiele/stoffelijke omhulling, oftewel:
de mens moet leren inzien wie wij in wezen ZIJN en wat onze
uiteindelijke 'bestemming'
is.


Hebben wij
eenmaal dit inzicht verworven
DAN kunnen we langzaam maar zeker
'opklimmen' en op weg gaan naar ons uiteindelijke
onbekende doel: namelijk dat onze eeuwige
KERN zich verenigt met het eeuwige 'goddelijke',
waaruit wij oorspronkelijk zijn
voortgekomen!



DEZE
karakteristieken
komen we voortdurend weer tegen
in de vele wereldwijde esoterische bewegingen
en tradities?


Er zou
volgens sommigen
echter nog veel meer te noemen zijn,
met name wat de antropologie betreft, er kan sprake zijn van 'vele lichamen'
{fysiek, astraal, etherisch, causaal etcetera}, het gaat dan ook veelvuldig over 'reincarnatie'
en er bestaat een grote interesse voor de vele 'werelden' of sferen
die zich meestal buiten onze mydidagelijks waarneembare
werkelijkheid bevinden, en men spreekt graag van aura,
chakra's, 'meesters' & 'geleidegeesten'
en zo voorts ...


Het is NU
echter niet nodig
om dit alles hier en nu uit te werken:
er moet ook nog wat overblijven voor de komende jaren?

Bovendien passen de meestde van deze ideeen al
binnen de eerde genoemde algemene 'gelcel'
karakteristieken & allerlei vorige
mydiverhaaltjes?



Hoewel het
enerzijds niet tot het wezen van de esoterie behoort,
zien we nog een paar anderssoortige karakteristieken die vrijwel overal voorkomen en vrij fundamenteel blijken te zijn: deze zijn voor onze mydistokpaardjes die we de afgelopen jaren hebben 'aangesneden'
mogelijk van interesse
en belang!



Allereerst
kunnen we binnen het esoterische denken
een grote belangstelling tegenkomen voor allerlei bijzondere theorieen, die de wereld en wat daar gebeurt, kunnen helpen
verklaren ...



Vooral
de hoogstmerkwaardige esotericus
Rudolf Steiner {1861}

en de geestelijk leraar
en wereldwijde praatjesmaker
Jiddu Krishnamurti {1895} die in 1929 de Orde van de Ster in het Oosten ophief
en zich distancieerde van zijn theosofische omgeving
en stelde dat individuele bewustwording van zichzelf in de eerste plaats
op de voorgrond moest staan

hebben hier jarenlang heel veel
werk van gemaakt
...
{zie ook crossref. Kamp
Erika/Ommen via
myDizoekfunctie?}!


BEIDE
'uitersten'
bedoelen een soort van 'verklaring' te geven van ons bestaan op aarde?

Zo zien we bij Steiner diverse theoretische speculatieve ideeen over de 'wortelrassen'
en HUN eventuele plaats in de evolutie, of over de verschillende tijdperken die er in het verleden mogelijkerwijs zouden zijn geweest, vaak ook nog genoemd naar sterrenbeelden
en meestal nogal specifiek '
ingekleurd' ...


We kunnen bij hem
zijn theorieen zien over "Atlantis",
de ondergang van dat 'continent' en bovenal de doorwerking van die cultuur
in de Egyptische beschaving[en]: in DIT kader passen ook de opvattingen die over Yehosjoea 'haMosijach'
de ronde deden, met name over zijn
vermoedelijk esseense
connecties?




Bij Krishnamurti
zien we bijna 'het tegendeel' ...
HIJ verkondigde een 'totaal' andere
'eigen verlossingsleer', LOS van instituten en sekten:
je moet 'het' eenvoudigweg 'gewoon' ZELF
'doen'!


engel
06 mrt 2006 - bewerkt op 10 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende