achter de wolken ...

@

Als je
jong bent
[en je wilt wat,
ook al weet je nog niet
WAT]
stuit je ook
voor het eerst
op gedichten:
cryptogames ~
afvaart van spaceship
'me/I & myself'
on virtual journeys through
cyberspaces ~
op zoek naar nog onbewoonde eilanden van de ziel,
dead ends & osmose,
searching for paradise lost and
the kingdom of heaven
inside our
soul ...
tijdreizen
from nowhere to nowhere,
but inbetween valleys of peace and quiet,
fluisterende silent streams, thundering wild rivers &
searching for the Source
of It All!

Wat
is het dat je aantrekt en afstoot?
Je absorbeert wat je tegenkomt en waaruit je
bent ontstaan!

Iemand
maakt je ergens op attent,
een vriend of ouder, kranten en tijdschriften,
lezingen en conferenties in de zestiger jaren van de vorige eeuw.
Bergen boeken en ervaringen als een rijstebrijberg vol krenten en rozijnen,
kruiden & psychedelicatessen.

Belangengroepen
en diverse interessen all over the world &
through time and spaceliteratuur!

We leren
zodra we kunnen spreken,
luisteren, lezen en
zingen bepaalde passages
uit ons hoofd ...

Strelen elkaar ermee
langs oog en oor en slaan er elk ander mee
om de oren als dat
zo uitkomt!

Waar denken we aan
als we alleen zijn of samen
en wie overleeft liefde an haat, onverschilligheid
en tijd?

Mijn liefde begon
ook voor min of meer erotische gedichten
en passages in boeken [reeds
jong!] ...

Je had er immers
ook de leeftijd voor
om daar vaak allereerst op te vallen?
Niet zozeer kruivend en kroezend schaamhaar,
maar vooral ook de lokzangen van de
zingende bruid en bruidegom uit het hooglied
en wat al niet:
'het is goed voor jou geboren te zijn
mijn beminde
die ik zich in mij voel bevinden',
ook dat is de macht van het woord en de klank in tedere, romantische liefdespoezie,
je moet wel een hond zijn of een kat om daar
niet warm van te worden?

BLOED:
drinkplaats voor
engelen en hinden ...
En op den duur kreeg je allengs ook oog voor menselijke obsessies
voor wat je hoorde benoemen en verhalen over dode geliefden en afscheid van het lieve leven
en vaak praatte je ook gewoon maar na wat je hoorden of onder ogen kwam:
invloed en uitleg, oorzaken en gevolgen,
alles liep door elkaar en
in elk ander
over?

Obsessies,
wie kent ze niet!
Ook achteraf is dat nog steeds het goede woord?
Obsessies met vele kanten en duistere zijden, helverlichte hemelvisioenen en diepe dalen!
Natuurlijk houden we ons bezig met onze eigen situatie en die van 'de anderen' ...
Soms diep geraakt, dan weer oppervlakkig getroffen.
Had iemand het je zelf verteld, je zou het bijna niet geloven.
Wishful thinking &
feeling ...

Goede
gedichten en slechte reklame?
Agressiviteit en passiviteit als elkander eeuwig afwislende polen van moeder aarde,
vader zon en maan-kinderen, planeten en sterren rondom en diep van
binnen ...

En nog
weer later
realiseer je je dan dat aan menig dichter en romanschrijver of wat voor 'kunstenmaker' dan ook
een steekje [of heel wat meer] loszit, en wist je ook iemands werk [en jezelf]
los te maken van tijdelijk of permanent dominerende persoonlijkheidsstructuren.
Hadden ze je alles verteld, je zou het misschien toen niet hebben geloofd?
En als je het niet geweten had dan had je er
nooit over getobd!

En dan nog:
alles is betrekkelijk ~
al zijn alle verwerpelijke handelingen even verwerpelijk,
een zieke of een psychiatrische patient beoordeel je nu eenmaal anders
dan een 'gezond' mens?

Achterbakse
of openlijke obsessie
met de dood als fenomeen, selftorture, snijden en vermijden,
angstige anorexia & overweldigende veelvraterij, alcohol & drugs of all times and places?
Er zitten meer kanten aan mensen dan je op het eerste gezicht zou zeggen!
Maar de eigenlijke obsessie is toch dat doordringen van de wand tussen leven en dood, of krasser nog:
het terughalen van de dode uit de dood, de gekruisigde steeds opnieuw kruisigen en de dood voorgesteld als
de geliefde.

Let wel:
voorgesteld,
want in hoeverre we werkelijk liefhebben en verafschuwen blijft een teder geheim
dat we vaak zelf ook niet kunnen snappen in onze chaotische verwarringen
van jongsaf aan ...

Obsessieve
gevoelens en gedachten en daden uit de modderige bron die ooit helder was?
Laat het maar voor wat het is, neem afstand,
kijk ernaar met
andere ogen en luister met
nieuwe oren als je
kunt!

Overvloeiende
Griekse mythologie
in Romeins machtsmisbruik,
Joodse overgevoeligheid en heidense rituelen.
Het terughalen van Eurydice en Thebe binnendringen of het Labyrinth van de Minotaurus in eigen ziel.
Osmose tussen leven en dood,
verleden, heden en
toekomst?

HOE &
wat?

Misschien
straks of later
nog wat meer over de
onbekende diepten en voortvloeiende
oppervlakten tussen ontstaan en
vergaan ...

@
07 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende