abortus
UIT
de trouwe mydikrant:
"Meisjes
massaal geaborteerd
in India"
In India
zijn in de afgelopen twee decennia
mogelijk tien miljoen ongeboren meisjes
zonder medische redenen
geaborteerd.
Vooral in gezinnen
met hoger opgeleide ouders is het
tekort aan meisjes opvallend
.........
Onderzoekers zeggen
geen andere verklaring te kunnen vinden
voor de scheve meisjes-jongensverhouding.
In 1994 is in India geslachtsbepaling voor de geboorte verboden
als die louter dient ter voorkoming van de geboorte van meisjes.
Maar er is volop bewijs dat
dat toch gebeurt.
MEISJES
worden er,
net als in China,
als een last beschouwd.
Een jongen draagt de familienaam verder, verdient en zorgt,
en een meisje zal op termijn tot een
andere familie
behoren
...
Uitgaande
van een bescheiden schatting,
concludeerden de onderzoekers dat in de afgelopen twintig jaar de zwangerschap van ongeveer 10.000.000 meisjes is onderbroken.
De technieken
om vroegtijdig het geslacht te bepalen,
door een vlokkentest, echoscopie of vruchtwaterpunctie,
zijn voor veel vrouwen sinds die tijd
toegankelijk
............
Er zijn wat
biologische verklaringen gesuggereerd
voor de scheve geslachtsverhouding:
mogelijk spelen hormonale factoren mee
en een gebrekkige voedselinname
door zwangere vrouwen?
Maar meer dan
een marginale invloed kunnen die niet hebben!
Bovendien valt op dat het aantal meisjes de laatste decennia opvallend daalde, en dan
VOORAL
in stedelijke gebieden
...
DAAR
worden nu zo'n
900 meisjes op 1000 jongens geboren.
In
CHINA
is dat
NOG
dramatischer:
847/877 meisjes
op 1000 jongens,
een getal uit
2002.
DAT
de doktoren er ook in India
de hand in hebben
blijkt uit het feit dat er opvallend weinig meisjes ter wereld komen
in gezinnen die al een dochter hebben.
In gezinnen met reeds
TWEE DOCHTERS
is de verhouding
NOG
schokkender,
VOORAL
als de ouders
HOOG
opgeleid zijn.
De onderzoekers vrezen
dat het verstoorde evenwicht tot fergelijkbare situaties kan leiden als in China, waar naar schatting 40.000.000 mannen
GEEN VROUW
zullen vinden?
Zij denken niet
dat het doden van meisjes kort na de geboorte een grote rol speelt.
INFANTICIDE
wordt doorgaans ook verdoezeld
door de opgave van een doodgeboren kind,
maar dat eental is bescheiden
en bovendien betreft het vaker
jongens
...
ABORTUS
is de enige plausibele verklaring, schrijven de artsen.
Bij een enquete onder Indiase vrouwen
gaf 13% toe tijdens de laatste zwangerschap
aan een test te hebben
meegedaan.
Een commentator
van het tijdschrift wordt er triest van.
Hier worden de seksuele, reproductieve en menselijke rechten van vrouwen
onvoorstelbaar geschonden.
ZO
ernstig,
'dat
de wereld nu
100 miljoen
meisjes
mist':
ze zijn
dood!
'.








Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende