9df63b als je dit laatste geval samenneemt met die
eerste twee,
kunnen we ons dus nauwelijks aan de indruk onttrekken
dat Farizeeën de vervolging van de eerste zg. "Vroege Werkelijke Openbare Christenen"
door de sadducese hiërocratie als hèt zóvéélste bewijs beschouwden v/d duidelijk 'totaal onrechtvaardige wreedheid
van die heersende überrijke groep'?! Dáárúit smeedden ze daarom een 'moreel-politiek wápen' tégen èlke sadducese hogepriester,
van wie er dan ook tenminste één als gevolg van díe oppositie z'n positie kwijtraakte!? De réden dàt de vroeger 'christenen' 'n bron van conflict werden voor die twee andere oudere joodse partijen is dat de Farizeeën het úitleveren van Yehosjoea haNotsri aan de Romeinse bezettingsmacht als een walgelijke daad beschouwden van priesterlijk despotisme! Bovendien werd het uitleveren van een jood aan een vreemde heidense koloniale macht in het algemeen als een misdaad beschouwd?!! In de 2e-eeuwse midrasj, Seder Olam,
worden de 'INFORMANTEN/VERRADERS/MOESARIM' opgesomd bij degenen wier
zonden 'ònvergééflijk' zijn & die dus
de eeuwige straf krijgen!
'n Onderzoek
naar 't Grieks equivalent i/d euangelies
verraadt 'n dergelijke vergelijkbare negatieve betekenis:
het onwettige karakter van deze valse daad kan ook de reden geweest zijn voor Kajafas
om te proberen het uitleveren van Yesjoea aan de Romeinen te willen rechtvaardigen vlg. Yoch 11:49-50;
't kan ook de vrees v/d hogepriester verklaren dat wat daar clandestien gebeurd wàs,
nu algemeen bekend zou worden vlg. Hand. 5:28?! We kunnen daarom ook aannemen
dat in de verslagen van de eerste drie synoptische euangelies de Farizeeën niet optreden
bij 't "proces" tegen Yesjoe àls zijn aanklagers omdat men toen wist dat de Farizeeën niet ingestemd hadden
met het uitleveren van Yesj aan de Romeinen? De synoptici kònden gewoon niet voorwenden dat de Farizeeën
bij het proces betrokken waren geweest zonder hun eigen geloofwaardigheid op het spel te zetten! Anderzijds konden ze het protest van de Farizeeën niet meer vermelden omdat ze Yesj in het eerste deel van hun verhalen als anti-farizees afgebeeld hadden? Dus wat kàn zo'n volksbeweging in de loop v/d geschiedenis een vreemde veranderingen ondergaan! Al i/d tweede eeuw werden christenen van joodse afkomst die de wetten van Mosjeh bléven naleven, steeds meer gemarginaliseerd! Later werd het aan alle christenen verboden om de voorschriften van 't Oud Verbond nog ná te blijven leven, ook al had Yesj gezegd (zie ook Mat 5:18-20 & 24:34-35) "WANT IK VERZEKER JULLIE, EER DE HEMEL EN DE AARDE VERGAAN, ZAL ER NIET ÉÉN PUNT OF KOMMA VAN DE WET ÀFGAAN:
wie één van de geringste ge- of verboden van deze wet van Mosjeh ontkracht en dàt aan de mensen léért,
zal de geringste worden in 't komend hemels g dsrijk op aarde!
Maar wie ze wèl goed onderhoudt èn ze léért, ZÀL gróót
genoemd worden in het komende "goddelijke hemelse
koninkrijk op aarde" (haOlam haBa'a)! Zóíets
nagenoeg dergelijks speelt ook
nú bijna 2000 jaar
later nog
steeds!!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende