93jr 't heilig avondmaal is communie, in sacris, ~


GEMEENSCHAPSLEVEN,
IN DIEPTE ~ OP HET NIVEAU
WAAR WE NIET SLECHTS IN MENSELIJKE BETREKKINGEN VERKEREN,
MAAR 'IN CHRISTOS' ZIJN, NÍET ÀLLÉÉN IN LÍEFDE, MAAR ÌN DÉ LÍEFDE, VERENIGD
MÈT DÉ GRÒND ÈN HÉLER VÀN ÒNS BESTÁÁN! Tenminste ~ dat zou 't AVONDMAAL móeten zijn?
Maar àl té váák is 't niet de plaats waar 't gewone en maatschappelijke raken áán 't transcendente in ons mìdden,
't transcendente ìn, mèt & ònder ons, maar precies 't òmgekeerde gebéurt?


't Avondmaal houdt òp de Heilige Maaltijd te zíjn,
& wòrdt 'n G dsdienstoefening, waarin we het gewone & gemeenschappelijke de rùg tóekeren
èn ìn individualistische vroomheid 'ter communie gaan' & gemeenschap zoeken mèt 'de G d daarbuiten' -
de eredienst wordt een ruimte waarbinnen waarbinnen men zich ÚIT de wéreld terùgtrekken kàn òm zó 'mèt G d te zijn' -
zèlfs al zou men dit alleen maar doen òm er kràcht te ontvangen om nu zo dus ook weer naar de wereld terug te kunnen gaan!
In dìt gevàl wòrdt 't hele 'niet-religieuze gebied' (anders gezegd: 't léven) verder néér-gedegradeerd tot iets profaans,
in de letterlijke betekenis van dit wóórd: iets dat búiten 't FANUM, 't heiligdom, lìgt!


De heilige ruimte,
'waar men de gezàlfde' Masjiach/Christus ontmoeten kàn,
ligt dàn níet (zoals bv. o.a. i/d gelijkenis/parabel v/d schapen & bòkken) in de héél GEWÓNE lévensverhoudingen:
we vinden die heilige ruimte alleen maar binnen 't centrale punt v/d cirkel v/h 'religieuze', van waar een ieder
die aan de eredienst deelgenomen heeft, zal uitgaan òm díe LÍEFDE van christus 'de seculiere wereld'
NU BINNEN TE BLIJVEN DRAGEN! Zó verstáán, is eredienst, liturgie, niet
'n ontmoeting v/h heilige ìn het GEWÓNE?


Het héilige ÌS dàn dat wàt NÌET gewoon is & wat ÚIT
de Tempel gedragen moet worden òm 't gewone te heiligen?
De religieuze sfeer vòrmt hìer dan 't héilige der heiligen, & we zijn weer terug i/d joods-priesterlijke
opvatting v/d verhouding: gewijd-werelds, de opvatting die door de 'incarnatie' vernietigd werd
toen "G d àlle dingen" heilig verklaarde èn het vóórhang van de Tempel
van boven naar beneden scheurde!


Tegenover deze hele religieuze gedachtenwereld
staat het christendom, dat het heilige als de 'diepte' v/h gewone zíet,
zoals 't het 'seculiere' niet voor 'n 'godloos' deel van het leven houdt, maar voor de wereld (G ds wereld,
waarvan, ÚIT & vóór CHRISTOS stierf voor òns), àfgesnéden èn vervréémd van háár Wáre díepte:
't is niet de bedóeling dat we ons i/d eredienst terùgtrekken uit 't wereldse o/h terrein
v/h religieuze, & nòg véél min-der dat we 'ÚIT deze wereld' vluchten zouden 'i/d andere wereld';
de bedoeling v/d eredienst is 't, dat we ons openstellen voor die ontmoeting mèt dè CHRISTUS
ìn 't GEWÓNE, open gaan staan vóór dat wat macht heeft om nu voortaan
dóór de oppervlakkigheid daarvan heen
te gaan blijven dringen èn 't
ÚIT zíjn vervréémding
te (blijven)
bevrijden.
18 jan 2016 - bewerkt op 20 jan 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende