9152 'Bid als volgt,' zegt hij. Niemand zegt 'n ~~
WOORD!
Iedereen buigt
naar voren ÈN
spant zich in ÒM
't goed te kunnen hóren
& beluisteren: "ONZE VADER I/D HÉMEL,
LAAT JÓUW NÁÁM GEHEILIGD WORDEN,
LAAT JOUW KONINKRIJK KOMEN EN JOUW WIL GEDÁÁN WORDEN
OP AARDE ZOALS IN DE HEMEL! GÉÉF ONS VANDAAG 'T BROOD DAT WE NODIGHEBBEN
ÈN VERGÉÉF ONS ONZE SCHULDEN, ZOALS WIJ OOK VERGEVEN HEBBEN WIE ONS IETS SCHULDIG IS!
EN BRENG ONS NIET IN BEPROEVING, MAAR RED ONS UIT DE GREEP VAN HET KWAAD!" 't ZÌT híer allemaal al ìn: àlles wat 'n boer uit Galilea in alle eenvoud kent van het leven onder de Bezetting van het Romeinse Opperbestuur; de noodzaak om nú àlléén nog maar op 'G d te blijven vertrouwen', de pressende zorgen om 't dagelijks brood, die voortdurende strijd tegen schijnbaar schier overweldigende schulden en tenslotte de vermaning dàt mensen in dìt wrede leven alleen nog maar verder èn VÈRDER van G d verwijderd geraken àls ze tóegéven aan de verleidingen van verderfelijk wàngedrag zoals 't liegen & bedriegen, stelen, jatten & overspel plegen met allerlei mannen, vrouwen & kinderen van andere mensen? Z'n publiek staat versteld als Yesj eindigt: z'n hele 'preek' bestaat uit amper 2000 woorden, maar bevat 'n enorme kracht ìn haar kòrte compactheid; de "bergveldrede", zoals zij de geschiedenis zal ingaan, behoort tot de belangrijkste toespraken die ooit gehouden werden! "G ds natuur" is aanvankelijk 'naamloos', maar bestaat uit wording & vervulling:
Hèt Dóen Vàn wat noodzakelijk & mógelijk ìs zònder heidense dwang, bezettersgewèld, verzieking & bedreiging omdat die slechts totale ondergang spellen! 'n Groene positieve richtlijn voor ons hele verderleven: eerlijk, evenwichtig, eenvoudig als 't 'worden van 'n kìnd' ....
't Tégendeel dus van de gebruikelijke 'wereldse' leugenachtige chaos, ingewikkelde vormen van onrecht & misbruik, oorlog & waanzin.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende