8+: waarom mydi~g d?


G D?
"Gewoon":
natuurwetten,
eeuwigheid. heelal. aanwezigheid,
nabijheid, vertrouwen, liefde, ervaring,
geheel van alles wat ons menselijk maakt
en doet worden ...
van die 'dingen' ...
en nog VEEL
meer ...

GROTE,
ingrijpende veranderingen
kunnen je bewuster met g d doen leven
en het vertrouwen in hem/haar
versterken,
maar ze kunnen ook
de aanleiding worden net als verveling of ziekte
om je van g d af te
wenden!

ZO'N
ingrijpende verandering
zou ook plaatsgrijpen in het bestaan van Israel:
veertig jaar hadden ze 'door de woestijn
gezworven'?

De woestijn
is een gebied dat onvoldoende levensmogelijkheden biedt
voor een groot aantal mensen.

Het is een plaats
waar ze 'onderhouden moeten worden'.
DAT had, volgens HET myDiVerhaal
g d gedaan!

Veertig jaar lang
had hij hen onderhouden met manna, elke dag WEER,
en met water uit de rots.

ZONDER
dat water en dat 'manna'
zouden ze de woestijn niet overleefd
hebben?

Ze leefden er
letterlijk en onmiskenbaar 'uit de hand
van G D' ...

Maar DAT gaat veranderen.

Het volk staat
aan de grenzen van het beloofde land,
om zo te zeggen in de startblokken,
klaar om Kana'an binnen
te trekken.

DAAR,
in Kana'an wacht hun een volkomen
Ander Leven.

Ze staan voor
een ontzaglijk ingrijpende verandering van hun
totale levenspatroon.

Van een bestaan in tenten,
waarbij ze telkens weer moesten opbreken
en voortdurend met heel hun hebben en houden
moesten rondzwerven in de brandende zon,
zullen ze nu,
althans de meesten van hen,
gaan overschakelen naar
een gesetteld bestaan in huizen en steden met akkers,
wijngaarden en uitgehakte
waterreservoirs ...

Van een
moeizaam nomadenbestaan
onder de meest primitieve levensomstandigheden
zullen ze nu gaan omschakelen
naar een agrarisch en stedelijk bestaan
met een VEEL groter scala
aan zeer diverse
levensmogelijkheden.

DAT
betekende een enorme overgang,
niet alleen wat hun dagelijkse levenspatroon betrof,
maar OOK in cultureel
opzicht.

Je zou kunnen zeggen
dat DIE voorgeschiedenis
OOK de geschiedenis van 'de mensheid' is:
'het menselijke'
bestaat uit de overgang van plantaardig en dierlijk leven
naar een leven met TAAL, zingeving
en verhalen ...

En in DIE zin
zijn we ontstaan naar g d's 'beeld' en gelijkenis:
om dat menselijke ontstaansverhaal te vervolmaken,
naam te geven, toe te passen en
verder te ontwikkelen!

En DAT
kan alleen maar als we
de natuurwetten leren kennen en ons eraan leren houden:
trachten te beseffen WAT tijd en ruimte, inzicht en inkeer, verliefdheid en ouderschap betekenen
door 'het geheel' EN 'het detail' te gaan inzien
van wat het betekent
om mens te zijn en
te 'worden' ...

Vandaar
dus!

verliefd
08 apr 2006 - bewerkt op 14 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende