777/96bd'ouwemorishuis&tuinhaastnietuittekrijgen!!


Al meer dan 70 jaar verslaafd aan boeken, tijdschriften, foto's, radio, planten, dieren & de naaste omgeving (inclusief 'de wereld'!) e.o.!

Ook Mataï schreef zíjn boekrol duidelijk vanuit grote verbondenheid met 't OT èn 't NOT: híj heeft daarmee blijkbaar joodse lezers voor ogen? 't Gróte Verhaal v/d Róeping van Mosjeh & De Uittocht uit AeGYPTe is in zijn versie v/h 'geboorteverhaal' terug te vinden! Zo laat hij eveneens 'n gruwelijke kindermoord plaatsvinden door 'n extreem wrede koning in Mat 2, terwijl Yoseef & Miryam met hun kind zijn gevlucht naar AeGYPTe (!): Yoseef is ook 'n dromer, net zoals z'n beroemde voorvader uit 't boek Genesis (37,40,41)!

YESJ wordt in 't EU vlg. Mat vooral getekend als 'n wijze leraar, die net als Mosj aan de mensen voorhoudt wat "G d" wel &/of níet sámen met hen wil 'scheppen'! YESJ is zó gezien àls dé Níeuwe geestelijk leider & richtingaanwijzer, MOSJIACH, masjiach, mesjiach, Messias aka christos, díe dé óude wétten, regels, interpretaties op eigen wijze radicaal interpreteert i/d zg. Bergveldredes vlg. Mat 5-7, die hij opschrijft om streeks 't jaar 80 CE na de dramatische afloop van burgeroorlogen & de uiterst wrede Romeinse overwinning via dood &/of slavernij ...

Mat gebruikt Mark via zijn eerder beschreven euangelie als hoofdrichtlijn, extra spiekblaadje, geestelijke basis & grondfundament?!!!!!!!

Ook Lucky Luke heeft voor zíjn versie v/h EU dat van Mark als voorbeeld genomen! Veel meer dan Mat schrijft hij in 'n verhálende stijl, waarvan 't eerdergenoemde geboorteverhaal 'n prachtig voorbeeld is?! Luke heeft als zíjn lezersdoelgroep vooral veeleer christenen op 't oog, die hoofdzakelijk uit de lokale heidense plaatselijke & omringende volken zich tòt dit nieuwe christendom hebben bekeerd of dit wellicht misschien erg graag ook wel zouden WÌLLEN 'gaan doen'? Daarmee zet híj Hèt Verhaal van YEHOSJOEA in 'n véél bréder wereld perspectief, waarin èchte naastenliefde een uiterst belangrijk centraal hoofdthema is & blijft. Dit derde boek moet zo ongeveer ook dus nu zo al wel tussen 80 & 100 CE geschreven zijn & heeft een vervòlg gekregen in de Hàndelingen der Apostelen!?!

'Yochanan' tenslotte verschilt vooral in opbouw & stijl heel sterk van de andere eerste drie bekende synoptische euangelies! 't Heeft ook inhoudelijk 'n heel eigen geluid! De beeldende taal & de steeds weer terugkerende tegenstellingen tussen licht & duisternis, leven & dood, zin & onzin e.d. geven aan deze eiangelische boekrol 'n heel eigen kleurrijk karakter: de nauwe bànd tùssen YESJ & G d als zijn Váder, zoals hij en dus vooral ook blijft noemen, aanspreken & verduidelijken, wordt alsmaar weer benadrukt & uitgelegd! Ook de GEEST van G d speelt zo'n belangrijke ròl & Yesj identificeert zich dáár ook vooral mee, in diepe verbondenheid van zijn Éigen Léven mèt G d: zó ziet hij zichzelf ook in de toekomst vooral als Troostend, Bemoedigend, Inspirerend AANWÉZIG ìn díe géést! Dit laatste euangelie is ontstaan aan het eind van die zg. Eerste eeuw (CE), hoogstwaarschijnlijk in het toenmalige Klein-Azië voordat de Turken e.d. 't allemaal veroverden ~~!

In overeenstemming mèt dé óverleveringen die graag willen dat de discipel Yochanan samen met Yesjoea's moeder Miryam vestigde in EFEZE, 't huidige Selcuk?! Al met al hèbben al deze boekrollen van rond 't jaar 0, na de Spiltijd, alle mensen, dieren & planten
uiterst ingrijpend in alle opzichten beïnvloed net zoals jodendom,
islam, boeddhisme, hindoeïsme, humanisme,
anarchisme, socialisme, 'pop'-
communisme &
'modernismen'
...

01 aug 2016 - bewerkt op 03 aug 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende