72/82Kamp Erika Ommen Vledder Westerbork Auschwitz


Op
grond van
díe inhoud kwam
hij tot een aantal conclusies
die dus niet alleen maar indruisten tegen de consensus van het IT,
maar nu zo ook een klap in het gezicht waren van de katholieke leden van het team?
Zich baserend op bepaalde passages in één van de Ròllen toonde hij bijvoorbeeld aan dat de 'veroveraars'
die door de Q-gemeenschap als vijanden werden beschouwd alleen nog maar de latere Romeinen konden zijn! Niet alleen de republikeinse maar uit de keizertijd. Ook maakte hij aannemelijk dat het militant nationalisme en het Messiaanse vúúr uit vele van die rollen minder bij het traditionele beeld van de Essenen past dan bij de Zelóten, zoals die door o.a. Flavius Yosephus beschreven worden. Hij gaf tóe dat de gemeenschap van Qumran oorspronkelijk door 'traditionele Essenen' gesticht kon zijn, maar àls dàt
zó wàs, verklaarde hij, hadden zij die plek (moeten) verlaten na de verwoesting in 37 BCE!? De mensen die zich daar later
vestigden, ná 't jaar 4 BCE, en die de rollen hadden 'begraven', waren geen Essenen maar Zelóten. Vervolgens trachtte
hij 'n verband te leggen tussen Q-gemeenschap(pen) & (over)moedige verdedigers van Metsada, 'n 50 km naar het
zuiden 'achter Ein Gedi'!?

Al deze
"Beweringen" leidden natuurlijk weer
tot verontwaardigde reacties van pater De Vaux & z'n IT?!
Één van De Vaux' medewerkers, Jean Carmignac, klaagde in zijn recensie v/h boek
dat CR 'geen enkele gelegenheid voorbij liet gaan òm een nauwer verband te leggen tussen Masada & Q.,
maar dat is een van de zwakheden van zijn betoog'! Zèlfs toen Yigael Yadin tijdens zijn opgravingen bij Masada,
8 jaar later ... Morgen misschien verder vroeger of later? Mòrs
ouwe oogjes vallen toe:
ik ga slapen
want ben
moe
...
02 dec 2016 - bewerkt op 05 dec 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende