7/df96 't Pàste óók bíj déze mensen dàt ze hùn zg.
wònderen in 't gehéim verrichtten: historisch ÌS dàt op Yesj van toepassing vlg. Mark 5:43 & Luuk 8:56 waar Yesjoea iemand òpdraagt bijvoorbeeld òm nadat hij hem genezen heeft aan níemand ook maar íets óver zijn genezing aan anderen dóór te gaan vertellen ~~~~! Dàt wàs hoogstwaarschijnlijk ook één van de rédenen waarom hij het geheim van zijn veronderstelde 'goddelijke uitverkiezing' nog niet helemaal kòn of níet wìlde (mòcht) onthullen aan anderen: zoiets wàs letterlijk èn figuurlijk lëvensgeváárlijk zoals even later bleek ~~?! We hebben eerder vaker gezien hóe de relatie van 3 v/d zg. wonderdoeners, uit de periode v/d Tweede Tempel met "G d" beschreven is als die van een zoon met zijn vader! De eerste, Choni, bàd tot G d als 'n lid van z'n huishouding, èn hij werd vergeleken met 'n zoon die gewoon was om bij zijn vader in het gevlij te komen? Chanina stond voor G d als z'n persoonlijke bediende, & hij werd door 'n hemelse stèm aangesproken als 'mijn zoon'! CHANAN de Verborgene nam het woord 'Vader' v/d kinderen & beschreef G d in zijn gebeden als 'de Váder die régen kan geven'? Hóe kàn 't ànders dàt zùlke mannen, 'die als zónen waren voor G d', deze G d ook áánspraken àls 'Váder'? Yehosjoea deed hetzelfde! 't Aanspreken van G d ('de Énige grote ònbekende dóór & dóór Bekènde'
àls Ònze Váder bij de rabbijnen is niet helemaal van hetzelfde gewicht als 'mijn Vader' of 'Abba' zoals gebruikt door Yesj! Gelet op de schaarste aan rabbijnse teksten over charismatische gebeden zegt ons dat echter niet èrg veel! Die charismatische vrome mannen gelóófden dàt ze 'n sterkere bànd met die G d hàdden dàn àndere mensen, ook al sloten ze zeer zeker de mogelijkheid níet ÚIT dàt àndere mensen nèt zó'n hóge positie kònden verwerven àls zíj?! 't Zèlfbewùstzijn vàn Yesj was echter nòg hóger dàn dat vàn de charismatici! Dàt is te zíen a/d eerste 3 euangelies!! Yesj maakt vlg. de bestaande teksten duidelijk onderscheid tùssen G d àls de vader van àlle gelóvigen èn G d àls ZÍJN Vader. Híj noemt G d 'jullie vader', maar a/d àndere kant spreekt hij over 'MÍJN Vader'! HÈT Ònze Vader is daarop géén uitzondering, want 'Onze Vader in de hemel' van Mat 6:9 ÌS HÈT begìn van een gebed dat bedóeld wàs vóór àlle mènsen! Déze maníer van spreken verraadt toch zeker 't hoge zèlfbewustzijn van Yesjoea, want niets wijst erop dat 'n latere hànd die uitlatingen óver 'onze Vader' eraan heeft tóegevoegd?! Het Héle Verhaal ÌS & blijft nog steeds opmerkelijk! 'n Tot dàn toe nog tamelijk onbekende 'timmerman' uit Galilea slaat aan 't zwerven als 'n 30-jarige tussen Tyrus & Tsidon & Yericho & Yeroesjalayiem, hij woont ook @ Natseret & Kfar Nachoem a/h Harpmeer met z'n vrìnden ... 'de rest is geschiedenis' ...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende