6df95 't Verhaal over Chanan heeft ook enkele ~~~~
OVEREENKOMSTEN MET HET OPTREDEN VAN YEHOSJOEA: de heilige sprak G d áán met 'ABBA' - Váder! 't Motíef v/h "dòchter- en/of 't zoonschap" (kindzijn) is 'n kenmerk van dìt type joodse "heilige"?! Nòg belàngrijker is dat Chanan zich gewoonlijk 'verborg', evenals de 'cirkeltrekker' Choni! Íederéén die de euangelies gelezen heeft, wéét dat ook Yesjoea zich verborg voor 'de menigte' èn aan iemand die genezen was òpdroeg om niets aan anderen over zijn reddende genezing door te vertellen?! Dit gedrag van Yesjoe op déze punten kan dus niets te maken hebben met z'n verondersteld 'Messiaans Gehéim', zoals ontwikkeld door Mark!? Deze laatste beschrijft Yesj als een 'eenzame, heilige man die door niemand begrepen werd èn verláten door íederéén stierf tussen twee misdadigers aan 't roomse kruis'?! Dàt ìs duidelijk vèr bezíjden de waarheid!? Desondanks is 't ook waar dat YESJ niet met zoveel woorden zei dat híj dé masjiach wàs, om dàt híj zíjn Messiaanse Táák nog niet ÈCHT vervùld hàd. Hèt belangrijkste aanrakingspunt tussen die 2 is echter gelegen in Yehosjoea's leer over 'de kleine kinderen' in Mark 10:13-16 & Luuk 18:15?! Chantal is de enige vrome man uit de Oudheid over wie wij zeker weten dàt KÌNDEREN màkkelijker toegang tot hèm kregen dan de rabbijnen! En toen de kinderen voor Yesj werden gebracht om hem alzo ook nu te kunnen aanraken (dit was gebruikelijk in Yeroesjalayiem & in andere steden om kleine kinderen naar achtenswaardige mannen te sturen om zich door hen te laten zegenen), zei híj: "WÀNT VÀN ZÙLKE KÌNDEREN ÌS 'T HEMELS G DSRIJK! ÌK VERZÉKER JULLIE, IEDER DIE 'T KONINKRIJK G DS NIET AANVAARDT ALS EEN KÌND, KOMT ER BESLIST NÍET ÌN!" Déze sublieme uitspraak betékent natuurlijk al zó nú óók dàt we 't hemelse koninkrijk van G d eenvoudig- & simpelweg zonder enige verstandelijke reserves moeten gaan aanvaarden om het te kùnnen èrváren! En dàt was ook dé èssentie v/h gebed van Chanan: "HEER DER AARDE, DÓE DÌT TERWILLE VAN HÈN DIE 'R NOG GEEN ONDERSCHEID KÙNNEN MÁKEN TÙSSEN 'N VADER DIE REGEN GEVEN KAN ÈN 'N VADER DIE DAT NÍET KAN!" We zien aldus dàt er in díe dagen al een begrijpelijke spanning bestond tussen de charismatische heiligen èn 't farizees establishment? En al evenmin vreemd is 't dat al deze heiligen 'arm' waren, of dat nu gedwongen was of uit eigen verkiezing! Maar vanwege de schaarste aan méér & voldoende gedegen informatie over zulke vrome mannen kun je onmogelijk vàststellen ìn hoeverre Yesj' levenswijze & die van zijn dis-cipelen, & Yesj' positieve waardering v/d religieuze waarde v/d armoede, werkelijk representatief was voor de houding v/d groep in z'n Gehéél! Één ding is wèl zéker, & wel dat Yesj sociologisch gezien tot deze groep behoorde: we zagen al eerder & vaker dat Yehosjoea in zake die kwestie van armoe èn rijkdom enkele opvattingen van de chassidische "Essenen" onderschreef? Motieven waarschijnlijk ook al door Yochanan de Doper 'aan hem doorgegeven' in 't stroomdal van de rivier de Yardeen tussen "Chermongebergte & Dode Zoutzee" ~!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende